Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEvenshaug, Trude
dc.date.accessioned2017-12-08T12:15:18Z
dc.date.available2017-12-08T12:15:18Z
dc.date.created2016-06-03T12:04:15Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikk. 2017, 3 1-17.nb_NO
dc.identifier.issn2387-5739
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2469780
dc.description.abstractI 2014 bestemte det norske kronprinsparet seg for å ta barna ut av den offentlige skolen. Tronarvingen, prinsesse Ingrid Alexandra, begynte på Oslo International School, en privatskole med høy egenbetaling der undervisningen foregår på engelsk. Kronprinsparets begrunnelse for skolebyttet var at tronarvingen trengte «et grunnleggende nivå for å tenke, snakke og skrive på engelsk». Artikkelen tar utgangspunkt i en gruppe lærerstudenters fortolkning av kronprinsparets skolevalg og foretar en pedagogisk historisk lesning av valget. Artikkelen gjør bruk av innsikter fra nyere transnasjonale studier i pedagogisk historie og foreslår at fortolkningen av kronprinsparets skolevalg representerer et kritisk punkt i den norske kulturelle selvforståelsen. Lesningen av kronprinsparets skolevalg identifiserer kronprinsparet som den globaliserte norske elitens skolepolitiske avantgarde. Artikkelen konkluderer med at kongefamilien igjen kan synes å gripe den norske tidsånden. Denne gangen i en bevegelse mot et samfunn der det er forskjell på folk.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleDa prinsessen og halve kongeriket glapp - om skole og samfunnsintegrasjon på norsknb_NO
dc.typeJournal articlenb_NO
dc.typePeer reviewednb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holder2017 Trude Evenshaugnb_NO
dc.source.pagenumber1-17nb_NO
dc.source.volume3nb_NO
dc.source.journalNordisk tidsskrift for pedagogikk & kritikknb_NO
dc.source.issue5nb_NO
dc.identifier.doi10.23865/ntpk.v3.470
dc.identifier.cristin1359455
cristin.unitcode222,59,7,0
cristin.unitnameInstitutt for pedagogikk
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal