Da prinsessen og halve kongeriket glapp - om skole og samfunnsintegrasjon på norsk
Journal article, Peer reviewed
Published version
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for pedagogikk [300]
- Publikasjoner fra CRIStin [3865]
Abstract
I 2014 bestemte det norske kronprinsparet seg for å ta barna ut av den offentlige skolen. Tronarvingen, prinsesse Ingrid Alexandra, begynte på Oslo International School, en privatskole med høy egenbetaling der undervisningen foregår på engelsk. Kronprinsparets begrunnelse for skolebyttet var at tronarvingen trengte «et grunnleggende nivå for å tenke, snakke og skrive på engelsk». Artikkelen tar utgangspunkt i en gruppe lærerstudenters fortolkning av kronprinsparets skolevalg og foretar en pedagogisk historisk lesning av valget. Artikkelen gjør bruk av innsikter fra nyere transnasjonale studier i pedagogisk historie og foreslår at fortolkningen av kronprinsparets skolevalg representerer et kritisk punkt i den norske kulturelle selvforståelsen. Lesningen av kronprinsparets skolevalg identifiserer kronprinsparet som den globaliserte norske elitens skolepolitiske avantgarde. Artikkelen konkluderer med at kongefamilien igjen kan synes å gripe den norske tidsånden. Denne gangen i en bevegelse mot et samfunn der det er forskjell på folk.