Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorChristensen, Solbjørg Kalbach
dc.date.accessioned2017-11-30T09:42:02Z
dc.date.available2017-11-30T09:42:02Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2468605
dc.description.abstractDet er en stor utfordring å få elever til å fullføre skolegangen på yrkesfag i den videregående skolen. Frafallsproblematikken har vært gjennomgående diskusjonstema i lang tid. At elever slutter skolegangen før bestått eksamen eller fagbrev, er ikke et nytt fenomen. Det er heller ikke noe som er spesielt i Norge (Fafo 2010:03). Det er en oppfatning blant skolemyndigheter, lærere, foreldre og andre aktører at frafallsproblematikken av elever på yrkesfag i den videregående skole er et problem og en utfordring. Når fire av ti yrkesfagelever fullfører på normert tid (Ibid), er dette en for lav gjennomstrømning. Vi har hatt flere reformer de siste ti-åra; Reform 94 og Kunnskapsløftet, som har vært rettet inn mot yrkesfagene. Skolemyndigheter har satt i gang ulike tiltak for å redusere elevfrafallet på yrkesfag. Lærerkompetansen er hevet og ressurser er satt inn for å styrke elevene (Ibid). Forskning viser at ikke alle igangsatte tiltak gir ønsket resultat for å redusere elevfrafallet (NOVA 12/10, Wollscheid og Noonan, 2012). Elevfrafallet på yrkesfag går ikke ned.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectelevfrafallnb_NO
dc.subjectyrkesfagnb_NO
dc.titleFrafall av elever på yrkesfag - En kvalitativ studie som viser to skolelederes mening om hvordan frafallet på yrkesfag kan reduseres i videregående skole.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber94nb_NO
dc.description.localcodeMPED-SPPED


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel