På søken av det store i det små - En casestudie av en aksjon basert på demokratiske verdier.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2467600Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
«Phronetisk forskning er på samme tid så detaljeret og så generel som mulig; den søger det store i det små, og vice versa;» (Flyvbjerg 1991, s. 84). Vi har i dette utviklingsarbeidet svitsjet mellom de store spørsmålene og de små spørsmålene. Prosessen har i all hovedsak vært å søke det store i det små. Store og mektige temaer som demokrati og medborgerskap, har gjennom skolebasert kompetanseutvikling blitt til klare konkrete tiltak for endring av egen praksis. Dette har imponert meg stort, og derfor ville jeg at nettopp det skulle gjenspeiles i tittelen.
Problemstillingen «Hvordan kan aksjonslæring bidra til å fremme en felles pedagogisk plattform for klasseledelse med vekt på de demokratiske verdiene?» ble avgrenset til to fokusområder. Det ene har vært å utarbeide en felles praksis for demokratisk klasseledelse, en verdibasert praksis. Følgende forskningsspørsmål ble stilt: Hva gjør de demokratiske verdiene med elevsynet og rollen som klasseleder? Det andre fokuset har vært å prøve ut en strategi, først og fremst for å se om den var nyttig i forhold til å utvikle ny praksis, men også om jeg som skoleleder kunne håndterte denne strategien. Forskningsspørsmålet: som ble stilt i den sammenhengen var: På hvilken måte har aksjonslæring bidratt til å utvikle lærernes kompetanse?
Jeg har brukt som teoretisk rammeverk anerkjent teori innenfor sosiokulturell læringssyn og samfunnsvitenskap, dette for å sette verdiene og strategiene i en valid ramme. Jeg har også brukt skolens eget rammeverk for å sikre at praksisen lå innenfor handlingsrommet vårt (Berg, 1999). Resultatene viser at det er mulig å jobbe med overordnet og grunnleggende rammeverk basert på verdier og gå trinn for trinn til å få det til å bli en endring som gjenspeiles i klasserommet.
Studien viser også at skolebasert kompetanseutvikling, hvor en tar utgangspunkt i skolens egne utfordringer og skolens egne lærere får være med å påvirke strategien underveis, har virket motiverende og har ført til endring av praksis. Studien viser også at aksjonsforskning/ aksjonslæring er en strategi som ivaretar mangfoldet. Vi lærer på forskjellige måter, både barn og voksne. Men gjennom denne strategien og ITP- modellen blir mangfoldet ivaretatt (Bjørnsrud, 2015).