dc.description.abstract | Det er et nasjonalt mål at alle som er i stand til det skal gjennomføre videregående opplæring. Fortsatt ligger frafallsprosenten på rundt 30%. Høyest er frafallet fra yrkesfaglig studieretning (Statistisk sentralbyrå, 2017). Årsaker til frafall er sammensatt og komplekst. I denne studien rettes fokus mot ledelsens betydning i arbeidet med forebygging av frafall. En videregående skole innen yrkesfaglig studieretning har etablert avdelingsvise tverrfaglige team, som et forebyggende tiltak. Problemstillingen er følgende: Hvilken betydning har skoleledelsen i en videregående skole i arbeidet med avdelingsvise tverrfaglige team, for å forebygge frafall?
Forskningsspørsmålene er rettet inn mot skoleledelsenes oppgaver og refleksjoner i dette arbeidet. Det har blitt gjennomført en kvalitativ undersøkelse med intervjuer av rektor, utviklingsleder og to avdelingsledere.
Studien har tatt utgangspunkt i forskning knyttet til frafall og forebyggende tiltak, blant annet Lillejord et al (2015) og undersøkelse foretatt av Riksrevisjonen (2016). Å jobbe forebyggende og sikre tidlig innsats er belyst med teori av Befring (2012) og Bjørnsrud og Nilsen (2012). Strukturelle forhold, samarbeid og lærende felleskap står sentralt, og her er teori fra Bolman og Deal (2014), Paulsen (2011), Bjørnsrud (2015) og Willumsen (2009) benyttet. Systemperspektivet er belyst med teori fra Senge (1999) og Bø (2012). | nb_NO |