dc.description.abstract | I denne avhandlingen gjør vi en analyse av den norske FinTechbransjens utvikling og fremtidsutsikter. Vi ser også på samspillet mellom nasjonale lokomotiver og aktørene i bransjen. Vil bransjen være avhengig av nasjonale lokomotiver fra finansbransjen for å lykkes nasjonalt og internasjonalt eller kan bransjen klare seg på egenhånd?
Studien er en kvalitativ studie som bygger på 8 dybdeintervjuer med eksperter på FinTechbransjen. Informantene har blitt intervjuet om bransjens utvikling, nasjonalt og internasjonalt samarbeid, krevende kunder og nasjonale lokomotiver samt bransjens fremtidsutsikter. Analysen er basert på en kombinasjon av litteratur, dybdeintervjuer samt kvalitative og kvantitative sekundærkilder i form av internasjonale rapporter. Studien tar sikte på å øke og bidra til kunnskap om den norske FinTechbransjen og hvordan den vil utvikle seg. Den vil også bidra til kunnskap om samspillet mellom lokomotivselskaper og bransjeutvikling.
Resultatene våre indikerer at FinTechbransjen i Norge er i sterk vekst til tross for en rekke utfordringer. Manglende insentiver for investeringer i bransjen, marginal tilgang på risikokapital og myndigheter som er lite proaktive og støttende er barrierene bransjen står ovenfor. Det er tydelig at kundetillit og kundemasse er blant de største utfordringene for FinTechene. Et annet viktig element er kunnskapsspredning og nettverksbygging gjennom samhandlingsarenaer. FinTechene har verken kapasitet eller ressurser til å utvikle dette selv. Basert på dette mener vi FinTechbransjen i Norge vil være avhengig av nasjonale lokomotiver fra finansbransjen for å lykkes.
Studien viser at det er visse klyngemekanismer tilstede i bransjen. Aktivitetene er sterkt konsentrert til Oslo og har økt med tiden. Akseleratorprogrammer, konferanser og andre samhandlingsarenaer har skapt et kompetansemiljø innad i FinTechbransjen, men også i tilknytning til finansbransjen. Koblingene i klyngen er imidlertid svake og bør styrkes og utvides. | nb_NO |