Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMyhre, Tor Helge Vikøren
dc.date.accessioned2017-09-20T11:29:15Z
dc.date.available2017-09-20T11:29:15Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2455773
dc.description.abstractMastergradsavhandlingen har som formål å undersøke hva som skjer når Personlig Trener (PT) og kunde møtes for første gang. Jeg har forsøkt å avdekke hvorledes PT opplever dette møtet og hvilke strategier og handlinger vedkommende PT tar i bruk for å skaffe seg en kunde. Første møte mellom PT og kunde er en prøvetime, der kunden har muligheten til å kjøpe PT-timer. I denne sammenhengen undersøker jeg hvordan personlige trenere skaper en kjøpssituasjon i møte med kunder, samt hvordan de ønsker å fremstille seg i kjøpssituasjonen. I forlengelsen av dette ønsker jeg å få tak på hvordan personlige trenere hjelper sine kunder mot deres målsetninger. Jeg ønsker derfor å undersøke sammenhengen mellom en PTs selvpresentasjon og vedkommendes systemfunksjon. Oppgaven har en teori-informert induktiv tilnærming. Det innebærer at jeg trekker inn relevante teorier som kan belyse kompleksiteten som foreligger rundt mine problemstillinger. For å kunne belyse hvordan en PT skaper og presenterer seg i kjøpssituasjonen trekker jeg inn Goffman fra sosiologien, og Leary & Kowalski fra sosialpsykologien. I forlengelsen av dette trekker jeg inn et systemteorietisk perspektiv basert på Tangen (2004, 1997) sin tolkning av Niklas Luhmanns systemteorien innad i idrettssosiologien. Systemteorien blir brukt i den overordnede forklaringen av mine data. Systemteorien gir meg muligheten til å se en PTs selvpresentasjon i sammenheng med den funksjonen personlige trenere innehar i Fitness-systemet. Oppgavens datamateriale stammer fra 8 semi-strukturerte intervjuer av personlige trenere. Alderen på informantene er fra 23 til 52 år, seks av informantene er menn, og to kvinner. Intervjuene ble gjennomført i perioden september -november 2016. Intervjuene ble gjennomført ved syv forskjellige treningssentre i Oslo-, Grenland- og Bergensområdet. Antall informanter er ikke representativt for populasjonen «PT» som helhet, det har heller ikke vært min intensjon å generalisere mine funn. Allikevel har jeg muligheten til å foreta en teoretisk generalisering. De mest sentrale funnene i denne avhandling er at fulltids personlige trenere tilpasser sin adferd bevisst i møte med nye kunder. Gevinsten ved å endre atferd er at kundene kjøper PT-timer. Personlige trenere skaper kjøpssituasjonen gjennom nøye forberedelser i forkant av møte, der det gjøres en bakgrunnssjekk på kunden. Første møte gjennomføres inne på et kontor, som rammer inn kjøpssituasjonen. I denne sammenhengen er det viktig for personlige trenere å fremstille seg selv som kontrollerende og autoritære ovenfor kunden. Samtidig må de opprettholde fasaden om en «trent kropp». På den måten forstår kundene at kjøp av PT-timer er det åpenbare valget. Sammenhengen mellom en PTs selvpresentasjon og systemfunksjonen er todelt. Kontrollen som blir skapt under kjøpssituasjonen får implikasjoner når treningen mellom PT og kunde starter. Her utnytter personlige trenere kundenes manglende tause kunnskap. Kundene blir innlemmet i en treningssone som uttrykker en taus forventing som ikke samsvarer med deres tause kunnskap. På den måten konstruerer personlige trenere et avhengighetsforhold. Dette forstår kundene i det de forlater kontoret og blir utsatt for Fitness-systemets forventinger. Kroppen til den enkelte PT er sentral. PT kroppen må inneha en viss mengde muskler og lite fett, som kan sees i relasjon til dagens kroppsidealer. Dette er noe informantene uttrykker at kundene også ønsker. Personlige trenere må derfor på best mulig måte representere Fitness-systemets forventinger og mål. Personlige trenere må derfor inneha en trent ytre kropp. Mine funn tyder på at dette kan knyttes oppimot den binære koden i Fitness-systemet. På den måten er det Fitness-systemet som legger føringer for selvpresentasjonen som utøves av personlige trenere.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.titleHvordan selge en kropp? : En kvalitativ studie av hvordan en personlig trener møter kunden.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holderCopyright The Authornb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel