Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorEspedalen, Birgit
dc.date.accessioned2017-09-19T12:07:06Z
dc.date.available2017-09-19T12:07:06Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2455493
dc.description.abstractKlikkjournalistikk preger nyhetsbildet som aldri før. I denne studien har jeg undersøkt hva de tabloide nettavisene VG og Dagbladet skriver om realitykonkurranse-programmet «Mesternes mester» på NRK for å generere klikk. Dette har jeg søkt å sette opp mot høye inntjeningskrav i mediebransjen, og mot en journalistikk som blir redaksjonelt prioritert etter «klikk- og delingskulturens algoritmer». Fokuset har vært sentrert rundt en innholds- og diskursanalyse av seks nettartikler, for både å se på artiklenes struktur og mot det å forstå og tolke betydningen bak tekstene. For å svare på dette, har jeg benyttet meg av momenter ved analysenivåer presentert av Terje Hillesund (1994) og av momenter ved Norman Faircloughs (1995, 2003, 2010) kritiske diskursanalyse som teori og metode. Studien har også sett på hvilken betydning det kan ha for våre idrettshelter etter endt karriere å bli forbundet med den prisbelønte tv-serien, og samtidig bli objekter for den klikkhungrige nettjournalistikken. Her har et kvalitativt dybdeintervju med en tidligere vinner av «Mesternes mester» vært med på å skape en forståelse rundt dette. Resultatet av studien plasserer majoriteten av nettartiklene inn i en intimdiskurs i media, med utleveringer som det nye «normale». Dette speiles mot stadig mer utleveringer av autentiske, private historier i offentligheten oppstått som en følge av sosiale medier og medieutvikling generelt. Artiklene hadde alle klare tabloide trekk, der underholdning lages av ulykker, tragedier og banaliteter, og hvor lokkeoverskrifter (clickbaits) får en sentral rolle i den retoriske appellformen. Programmets aktualitet er avgjørende for klikkvennligheten. Kjennemerket «Mesternes mester» blir et blikkfang, og benyttes ofte sammen med egennavn i tittelen for å vekke oppmerksomhet. Samtidig blir det et kvalitetsmerke som kobles mot idrettsheltene, og er med på å gi dem en ny medieidentitet og en ny profileringsplattform. Konklusjoner fra innholdsanalysen og fra det kvalitative intervjuet er med på å bekrefte dette. Studien avslører dessuten utstrakt bruk av forhåndsreportasjer, som styrker antagelsen om et gjensidig utbytteforhold, i form av økonomisk gevinst, presseomtale og publisitet for aktørene som er involvert.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.titleNår «Mesternes mester» blir mester - med VG og Dagbladet et klikk bak : En analyse av nettartikler om «Mesternes mester» og intervju med en vinnernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionpublishedVersionnb_NO
dc.rights.holderCopyright The Authornb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel