Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMosvold, Reidar
dc.date.accessioned2013-05-06T10:23:55Z
dc.date.accessioned2017-04-20T06:31:11Z
dc.date.available2013-05-06T10:23:55Z
dc.date.available2017-04-20T06:31:11Z
dc.date.issued2002-08
dc.identifier.citationMosvold. R. "Genetisk" - Begrepsforvirring eller begrepsavklaring? Notodden: Telemarksforsking Notodden, 2002
dc.identifier.isbn82-7463-090-4
dc.identifier.issn0802-5363
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2439988
dc.description.abstractENGLISH ABSTRACT: For many years, mathematics educators have been interested in how to use the history of mathematics to improve the teaching. Some of them have been satisfied using the history as a source of motivation. This article deals with an aspect that goes beyond that. Schubring starts with the genetic principle as a didactical tool, and he moves on to the research on students' errors. He considers the so called epistemological obstacles, which is a way of using the history of mathematics to discover and avoid some of the pupils' mistakes. This is a method of using your knowledge about the historical developments of the mathematical concepts to improve your teaching. In the end, he makes an approach towards social constructivism. Before the translation of his article, I give an introduction to give a sharper definition on the concept of genetic - genesis.
dc.description.abstractNORSK SAMMENDRAG: I flere år har matematikkdidaktikere vært opptatt av hvordan en kan bruke matematikkens historie for å lage bedre undervisning i matematikk. Mange har nøyd seg med å bruke den for å øke motivasjonen hos elevene. Denne artikkelen tar for seg et syn på historien som går utover dette. Schubring tar utgangspunkt i det genetiske prinsipp som undervisningsmetode og beveger seg over i forskning omkring elevfeil. Han ser på såkalte epistemologiske hindringer, som blir en måte å bruke matematikkens historie for å oppdage og unngå typiske feilmønstre hos elevene. Slik kan en altså gjennom kunnskaper om de matematiske begrepenes historiske utvikling lage bedre undervisning i matematikk. Mot slutten av artikkelen gjør han også en tilnærming til sosialkonstruktivismen. Før denne oversettelsen finner du en innledning til presisering av begrepet genetisk - genesis.
dc.language.isonob
dc.publisherTelemarksforsking Notodden
dc.subjectmatematikkdidaktikk
dc.title"Genetisk" - Begrepsforvirring eller begrepsavklaring?
dc.typeWorking paper
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright Telemarksforsking-Notodden. All rights reserved
dc.subject.nsi283


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel