• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • 5 Forskningssentrene
  • Telemarksforskning Notodden
  • Rapporter
  • View Item
  •   Home
  • 5 Forskningssentrene
  • Telemarksforskning Notodden
  • Rapporter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Evaluering av MILL-programmet i Skien kommune. Sluttrapport

Kongsgården, Petter A.; Streitlien, Åse
Working paper
Published version
Thumbnail
View/Open
Rapp-2007-01.pdf (559.1Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2439955
Date
2007-09-10
Metadata
Show full item record
Collections
  • Rapporter [63]
Original version
Kongsgården, P. & Streitlien, Å. Evaluering av MILL-programmet i Skien kommune Sluttrapport. Notodden, Telemarksforsking Notodden, 2007  
Abstract
Telemarksforsking-Notodden har etter oppdrag fra Skien kommune evaluert utviklingsprogrammet ??ange Intelligenser, læringsstiler og læringsstrategier??(MILL) som har pågått i alle grunnskoler i kommunen i perioden 2003-2007. Rapporten som foreligger er en sluttevaluering av programmet. Evalueringen bygger på følgende grunnlag: Dokumenter fra utviklingsprosessen, Intervju med utvalgte medlemmer av ulike grupper, Intervju med rektorer ved utvalgte skoler, Spørreundersøkelse til elever på 9. og 10 årstrinn ved et utvalg skoler. Evalueringen viser at arbeidet med MILL har hatt betydning for elevenes læringsmiljø og motivasjon for å lære. Det har foregått en utstrakt etterutdanningsvirksomhet hvor både lærere og rektorer har deltatt. Deltakerne mener at de har utviklet ny kunnskap som har gjort at de har oppdaget nye tilnærminger til lærestoff og arbeidsoppgaver. Respondenter mener MILL har medført større grad av tilpasset opplæring, og dette har gjort at Mill-skoler har ligget i forkant av Kunnskapsløftet, LK06. Holdningene til MILL hos skolenes ledelse, lærere og elever er positive. De har tro på programmet og mener at læringsmiljøet og læringstilbudet har utviklet seg til det bedre når både barneskoler og ungdomsskoler arbeider mot de samme målene i skoleutvikling og etter de samme prinspippene. Det er til dels store forskjeller mellom skolene når det gjelder hvor godt MILL er integrert i hele skolens læringsmiljø, og mye tyder på at implementeringen av MILLprogrammet har gått lettere på barnetrinnet enn på ungdomstrinnet. Utfordringene fremover er å finne strategier og strukturer som kan være med på å sikre at MILL-arbeidet fortsetter i en eller annen form.
Publisher
Telemarksforsking Notodden
Copyright
© Copyright Telemarksforsking-Notodden. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit