Mathematics in Everyday Life
Working paper
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2439952Utgivelsesdato
2003-05-09Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Rapporter [63]
Originalversjon
Mosvold. R. Mathematics in Everyday Life. Notodden: Telemarksforsking Notodden, 2003Sammendrag
NORSK SAMMENDRAG: Matematikk i dagliglivet er kommet inn som et hovedemne i matematikkplanen i L 97, og koplingen mellom matematikk og hverdagen er et viktig poeng i læreplanen. Denne rapporten tar for seg den historiske utviklingen av læreplaner i Norge, med særlig fokus på Normalplanene av 1922 og 1939 og Mønsterplanene av 1974 og 1987. Når det gjelder forarbeidet for dagens nasjonale læreplan, ser vi på Cockroft rapporten fra Storbritannia, NCTM standards fra USA og den nederlandske tradisjonen med Realistic Mathematics Education. Med dette som teoretisk grunnlag, presenterer vi i rapporten en kvalitativ forskningsstudie, der vi ser på erfarne lærers oppfatninger og ideer om disse tingene. Denne studien går inn i fire skoler, og bruker som metoder: klasseromsobservasjoner, intervjuer og spørreundersøkelser. ENGLISH ABSTRACT: Mathematics in everyday life is one of the main themes in the contemporary Norwegian curriculum, L 97. The connection between mathematics and everyday life has become an important idea throughout this curriculum. This report presents the historical development of national curricula in Norway, with particular focus on the plans of 1922, 1939, 1974, 1987 and of course our present curriculum of 1997. We also look at the Cockroft Report from UK, the American NCTM Standars and the Dutch tradition of Realistic Mathematics Education. Based on this theoretical part we present a qualitative research study, a study focusing on experienced teachers??views about this subject. In this study we go into four schools, using methods of classroom observations, interviews and questionnaires.