Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFestervoll, Åse Vigdis
dc.contributor.authorStraand, Sigrid
dc.date.accessioned2013-05-08T09:11:25Z
dc.date.accessioned2017-04-20T06:30:51Z
dc.date.available2013-05-08T09:11:25Z
dc.date.available2017-04-20T06:30:51Z
dc.date.issued2003-06-30
dc.identifier.citationFestervoll, Å.V. & Straand, S. Mellom utøver og publikum. Notodden: Telemarksforsking Notodden, 2003
dc.identifier.isbn82-7463-104-8
dc.identifier.issn0802-5363
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2439949
dc.description.abstractNORSK SAMMENDRAG: Foreliggende rapport er skrevet på oppdrag fra Europas Blues Senter (EBS) på Notodden. EBS ønsket en systematisk gjennomgang og kartlegging av tilbud og behov knyttet til formell utdanning innenfor: Lederutvikling for arrangementsprodusenter Musikkmanagement Musikkingeniører Rapporten er skrevet med bakgrunn i tilgjengelige dokumenter og rapporter om emnet, kontakt med sentrale miljøer og enkeltpersoner og eksisterende studietilbud på nordisk og nasjonalt nivå. Temaområdene over har relevans for et bredt spekter av aktører innenfor både musikk, teater og dans. Vårt fokus har likevel vært snevrere enn dette og går i hovedsak mot utfordringene innenfor musikklivet, og kanskje spesielt knyttet til rytmisk musikk. Med rytmisk musikk menes i denne sammenheng jazz, rock, blues, viser, folkemusikk og beslektede musikkformer. Hovedfokus for utredningen er behovet for formell utdannelse på høgskole- og universitetsnivå innenfor de nevnte temaområdene. Kapittel 1 gir et generelt overblikk over norsk kulturpolitikk på musikkområdet og fokuserer spesielt på utfordringer knyttet til arrangører, egnede lokaler, økonomi og utfordringer knyttet til mangfold og manglende samordning. Norsk kulturpolitikk har i mange år hatt fokus på formidling, men dette har i hovedsak kommet produksjons- og distribusjonsleddene til gode. Det er lite fokus på arrangører og tilretteleggere, noe som har bidratt til et økende skille i profesjonalitet mellom produsenter og distributører på den ene siden og arrangører og tilretteleggere på den andre. Kapittel 2 gir et innblikk i hva sentrale dokumenter sier om aktørene i feltet og behovet for opplæring. Det er i dokumentene generell enighet om behovet for å etablere utdanningstilbud for konsert- og festivalarrangører, managere, teknikere og andre som jobber med tilrettelegging av gode musikkopplevelser for publikum. Kapittel 3 fokuserer på utdanningsbehovene og gir et overordnet bilde av dagens opplæring og opplæringsarenaer. De behovene miljøene selv rapporterer samsvarer godt med de behovene dokumentene i kapittel 2 avdekker. Det synes å være et behov for utvikling av nye tilbud innenfor det en med en samlebetegnelse kan kalle ??ventmanagement?? Selv om mange etterlyser opplæring innenfor musikkmanagement og tekniske fagområder, synes det ikke å være grunnlag for å etablere nye studietilbud på dette området. Det er i denne sammenheng mer rimelig å tilpasse eksisterende tilbud i Norge og utnytte tilbudene i Norden for øvrig. Kapittel 4 er en gjennomgang av eksisterende studietilbud. I tillegg til å gi en kortfattet presentasjon av eksisterende tilbud i Norge og Norden, gir kapitlet også en innføring i de mulighetene som ligger i overgangen til nye rammer og grader knyttet til bachelor og master. Gjennomgangen viser at det i dag finnes få tilbud målrettet mot tilretteleggerne i musikklivet. Kapittel 5 oppsummerer og sammenfatter de øvrige kapitelene og anbefaler følgende for det videre arbeidet: Telemarksforsking-Notodden 7 Det anbefales at EBS tar kontakt med Høgskolen i Telemark og Høgskolen i Buskerud, Avdeling for ingeniørutdanning, Kongsberg, med tanke på å inngå et utdanningssamarbeid der høgskolemiljøene knyttes sammen med konsert- og festivalarrangører i begge fylkene og med miljøer som driver næringsutvikling i området. Det anbefales at det med basis i dette nettverket utvikles modulbaserte tilbud innenfor temaområder for konsert- og festivalarrangører, og at en starter med generelle temaområder som økonomi, ledelse, markedsføring, juss og lignende. Modulene tilrettelegges slik at både fulltidsstudenter og deltidsstudenter kan delta, gjennom at deler av undervisningen foregår via Internett. Modulene må utvikles slik at det sikrer god kontakt mellom teori og praksis og bør være åpne for alle interesserte. Sentrale ressurspersoner i praksisfeltet må kvalifiseres som lærere, instruktører og veiledere.
dc.description.abstractABSTRACT IN ENGLISH: The present report is written on assignment from the European Blues Centre (EBC) at Notodden. EBC wanted a systematic evaluation and mapping of offers and needs for formal education within: Managerial development for show producers Musical management Musical engineering The report is written on the basis of accessible documents and reports concerning the subject, contact with key professional bodies and individuals, and existing educational programs both on Nordic and national levels. The thematic areas are of relevance to a wide spectrum of actors in music and theatre as well as dancing. Nevertheless our focus has been narrower than this, and is mainly directed towards challenges in musical life and perhaps especially those tied to rhythmic music. Rhythmic music may in this context be defined as jazz, rock, blues, folkmusic, ballads and related musical areas. The principal centre of attention of the report is the need for formal education at college and university levels in the areas mentioned. Chapter 1 provides a general overview of Norwegian cultural politics in the musical field and in particular challenges connected with organizers, suitable (public) venues, economy and challenges tied to diversity and lack of coordination. Norwegian cultural politics has for many years focused on mediation, but this has mainly benefited the productive and distributive links. Little attention is granted to organizers and coordinators, something that adds to the increasing divergence in professionalism between producers and distributors on one side and organizers and coordinators on the other. Chapter 2 offers an insight in what principal documents say about the actors in the musical field and the need for training. In the documents there is general agreement concerning the need for establishing/creating an educational program for the organizers of concerts and festivals, managers, technicians and others involved in coordination of good quality musical experiences for the public. Chapter 3 focuses on the educational needs and gives an overview of today's training and educational areas. The needs expressed from the communities themselves correspond in a good way to those exposed in chapter 2. There is seemingly a need for the development of new educational programs within event management. Although there are many calls for training within musical management and technical areas, there does not appear to be a basis for the establishment of new educational programs in this area. It will in this connection be more appropriate to mutually adjust the existing offers in Norway, and further on to make the most of the existing offers in the other Nordic countries. Chapter 4 gives an overview of existing educational training. In addition to a brief presentation of existing educational programs in Norway and the other Nordic countries, the chapter also provides a presentation of the possibilities inherent in the new frameworks and degrees tied to the conversion of the existing Norwegian Telemarksforsking-Notodden 9 system into bachelor and master degrees. This presentation shows that there are today few offers aimed at the coordinators within musical life. Chapter 5 summarizes and unites the previous chapters and recommends the following guidelines for further work in this area: We recommend that EBC establishes contact with Telemark University College and Buskerud University College, Department of Engineering, Kongsberg, in order to look at the possibilities for educational cooperation, connecting the college environments with organizers of festivals and concerts in both counties and with environments involved in the development of economic life, trade and industry in the regions. We further recommend the development of module based programs within different thematically relevant areas for organizers of festivals and concerts with basis in the previously mentioned network, and the inclusion of general themes like economy, management, marketing, law and the like in the beginning of the programs. The modules should be adjusted so that both full- and part time students are enabled to participate, made possible by carrying out part of the teaching via the Internet. The modules should be developed in a way that assures a good balance and an appropriate relationship between the theoretical and practical fields, and should be open for everybody interested. Key professional individuals in the practical field should be given the qualifications required for teaching, instructing and counselling.
dc.language.isonob
dc.publisherTelemarksforsking Notodden
dc.subjectmusikkfestivaler
dc.subjectmusikkformidling
dc.subjectopplæring
dc.subjectutdanning
dc.titleMellom utøver og publikum
dc.typeResearch report
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright Telemarksforsking-Notodden. All rights reserved
dc.subject.nsi242
dc.subject.nsi110


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel