Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVareide, Knut
dc.contributor.authorStorm, Hanna Nyborg
dc.coverage.spatialFlora
dc.coverage.spatialFørde
dc.coverage.spatialGaular
dc.coverage.spatialJølster
dc.coverage.spatialNaustdal
dc.date.accessioned2013-12-16T18:49:07Z
dc.date.accessioned2017-04-20T06:25:40Z
dc.date.available2013-12-16T18:49:07Z
dc.date.available2017-04-20T06:25:40Z
dc.date.issued2011-11-11
dc.identifier.citationVareide, K. & Storm, H.N. Næringsutvikling, innovasjon og attraktivitet Sunnfjord. Bø: Telemarksforsking, 2011
dc.identifier.isbn978-82-7401-473-2
dc.identifier.issn1891-053X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2439866
dc.description.abstractSunnfjord har hatt vekst i befolkningen de siste årene. Befolkningsveksten har imidlertid vært svakere i Sunnfjord enn ellers i landet. Sunnfjord har høy innvandring og et stort fødselsover-skudd. Problemet er at det er netto utflytting fra Sunnfjord til andre regioner i Norge. Sunnfjord har hatt omtrent samme vekst i antall arbeidsplasser som landsgjennomsnittet. Det kommer av at det har vært sterk vekst i antall arbeidsplasser i det offentlige. Veksten i antall arbeidsplasser i næringslivet har vært svakere i Sunnfjord enn ellers i landet. Sunnfjord har et høyt utdanningsnivå i befolkningen. Det er spesielt Førde som trekker opp utdanningsnivået, både i befolkningen og i næringslivet. Bedriftenes utvikling analyseres i NæringsNM, som måler bedriftenes lønnsomhet, vekst og nyetableringer. Sunnfjord var blant de aller beste næringslivsregionene i Norge i perioden 2008 og 2009, da Sunnfjord ble henholdsvis nummer fem og tre av 83 regioner. I 2010 falt Sunnfjord helt ned på 46. plass. Det var svært lite nyetableringer i Sunnfjord i 2010, og det var samtidig en lav andel av bedriftene som oppnådde vekst. Innovasjon i næringslivet er også målt i denne rapporten, på bakgrunn av tall fra SSBs innovasjonsundersøkelse. Målingene viser at næringslivet i Sunnfjord har lavere andel innovative be-drifter enn middels av norske regioner. Det gjelder også når vi tar hensyn til bransjestrukturen i regionen. I det siste kapitlet brukes Attraktivitetspyramiden som modell for å beskrive utviklingen. I Attraktivitetspyramiden forklares steders utvikling gjennom deres attraktivitet langs tre dimensjoner: Attraktivitet for bedrifter i basisnæringer, attraktivitet for besøkende og attraktivitet som bosted. Sunnfjord er en utpreget besøksregion, og har en høy og økende andel av sysselsettingen i besøksnæringene. Besøksnæringer er næringer som er avhengige av at kundene må være fysisk tilstede, som butikkhandel, servering, overnatting og kultur og underholdning. Besøksnæringene i Sunnfjord hadde en svært positiv utvikling fra 2000 til 2008, men har falt litt tilbake de siste to årene. Det som har sviktet mest i Sunnfjord er attraktiviteten for bedrifter i basisnæringer. Det har vært en langt sterkere nedgang i antall ansatte i basisnæringene i Sunnfjord enn ellers i landet. Sunnfjord har ikke vært spesielt attraktivt som bosted. Regionen har en netto utflytting som er langt større enn arbeidsplassveksten tilsier. Heldigvis har det vært en sterk vekst i offentlig sektor som har kunnet trygge bosettingen. Det høye fødselsoverskuddet bidrar også positivt, og fører til et det har vært god vekst i bostedsbaserte næringer.
dc.language.isonob
dc.publisherTelemarksforsking
dc.subjectnæringsliv
dc.subjectnæringsanalyser
dc.subjectnæringsutvikling
dc.subjectattraktivitet
dc.titleNæringsutvikling, innovasjon og attraktivitet Sunnfjord
dc.typeWorking paper
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright Telemarksforsking
dc.subject.nsi212
dc.subject.nsi242


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel