Programteori for attraktivitet. Sammendragsrapport
Working paper
Published version
Åpne
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2439619Utgivelsesdato
2013-03-08Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Regional utvikling [313]
Originalversjon
Vareide, K., Kobro, L.U. & Storm, H.N. Programteori for attraktivitet. Sammendragsrapport. Bø: Telemarksforsking, 2013Sammendrag
Programteorien for attraktivitet definerer tre ulike attraktivitetsdimensjoner: Attraktivitet for bedrifter, besøk og bosetting. Attraktivitet er knyttet til unike egenskaper ved et sted, og skilt ut fra strukturelle forhold. De strukturelle forholdene er knyttet til stedets størrelse, om det inngår i et større arbeidsmarked og vekst i tilstøtende områder. De strukturelle forholdene er vanskelige å påvirke lokalt, men kan forbedres gjennom bedre kommunikasjoner. Attraktiviteten er dermed knyttet til forhold som kan påvirkes lokalt, og som styrker vekst. Det er mange faktorer som kan påvirke stedens attraktivitet. Faktorene kan defineres inn i fire kategorier: Bygninger og areal, ameniteter (stedlige goder, tilbud, tjenester), omdømme og stedlig identitet og kultur.