Programteori for attraktivitet. Sammendragsrapport
Working paper
Published version
View/ Open
Date
2013-03-08Metadata
Show full item recordCollections
- Regional utvikling [313]
Original version
Vareide, K., Kobro, L.U. & Storm, H.N. Programteori for attraktivitet. Sammendragsrapport. Bø: Telemarksforsking, 2013Abstract
Programteorien for attraktivitet definerer tre ulike attraktivitetsdimensjoner: Attraktivitet for bedrifter, besøk og bosetting. Attraktivitet er knyttet til unike egenskaper ved et sted, og skilt ut fra strukturelle forhold. De strukturelle forholdene er knyttet til stedets størrelse, om det inngår i et større arbeidsmarked og vekst i tilstøtende områder. De strukturelle forholdene er vanskelige å påvirke lokalt, men kan forbedres gjennom bedre kommunikasjoner. Attraktiviteten er dermed knyttet til forhold som kan påvirkes lokalt, og som styrker vekst. Det er mange faktorer som kan påvirke stedens attraktivitet. Faktorene kan defineres inn i fire kategorier: Bygninger og areal, ameniteter (stedlige goder, tilbud, tjenester), omdømme og stedlig identitet og kultur.