Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLie, Kjetil
dc.contributor.authorThorstensen, Audun
dc.contributor.authorHjelseth, Anja
dc.contributor.authorGroven, Trine Riis
dc.contributor.authorStøren, Helge
dc.coverage.spatialFarsundno
dc.coverage.spatialFlekkefjordno
dc.coverage.spatialKvinesdalno
dc.coverage.spatialLyngdalno
dc.coverage.spatialSirdalno
dc.date.accessioned2014-01-13T14:17:17Z
dc.date.accessioned2017-04-20T06:19:37Z
dc.date.available2014-01-13T14:17:17Z
dc.date.available2017-04-20T06:19:37Z
dc.date.issued2013-11-15
dc.identifier.citationLie, K., Thorstensen, A., Hjelseth, A., Groven, T.R. & Støren, H. Evaluering av Lister PPT. For Farsund kommune. Bø: Telemarksforsking, 2013no
dc.identifier.isbn978-82-7401-640-8
dc.identifier.issn1501-9918
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2439390
dc.description.abstractTelemarksforsking har etter oppdrag fra Farsund kommune (som vertskommune) evaluert den pedagogisk-psykologiske tjenesten. PPT er organisert som et interkommunalt samarbeid etter vertskommune-modellen mellom kommunene Farsund, Flekkefjord, Lyngdal, Kvinesdal og Sirdal. Farsund kommune er vertskommune. Lister PPT ble etablert 1. oktober 2009. Ut fra vår vurdering er det mye som fungerer bra i Lister PPT. De ansatte er fornøyd med arbeidsplassen, samarbeidspartnere opplever PPT som tilgjengelig og flere peker på at interkommunalt samarbeid har gitt bedre fagkompetanse. Samtidig ser vi flere punkter som kan forbedres i Lister PPT. De ansatte har relativt lav utdanning og kort erfaring, det er få skriftlige rutiner som legger en ramme for arbeidet, det er ønske fra samarbeidspartnere om større takhøyde for å diskutere saker og det er knytta noe usikkerhet til styringsgruppens rolle. Vi anbefaler at en fortsetter med et interkommunalt samarbeid om PP-tjenesten, og at en fortsatt legger kommunelovens § 28 om vertskommunesamarbeid til grunn. Samarbeidspartnere og ansatte mener det er en fordel at PPT er lokalisert i fire kommuner. Vi anbefaler at en fortsetter med den samme strukturen som i dag, men det er viktig at en fortsetter med fellesmøter for å bygge opp en felles kultur og felles ramme for arbeidet. For å redusere sårbarheten i ledelsen forslår vi at en av teamlederne får en nestlederfunksjon. Styringsgruppen skal med basis i samarbeidsavtalen i hovedsak diskutere budsjettspørsmål, i tillegg til faglige og driftsmessige spørsmål. Vi vil derimot peke på at det ikke er vanlig med en slik styringsgruppe i et § 28-samarbeid, og at oppgavene til PPT er delegert til vertskommunen Farsund. Det kan være noe av grunnen til at det er usikkerhet knyttet til hvilken rolle styringsgruppen egentlig har. Derfor foreslår vi at arbeidsfordelingen mellom styringsgruppen og leder av PP-tjenesten tydeliggjøres. Vi mener og at det må være mer åpenhet rundt styringsgruppens arbeid, og foreslår at innkallinger og referat fra møtene gjøres tilgjengelig for ansatte og andre interesserte i kommunene. En bør fortsette med at skoler og barnehager har en fast kontaktperson i PPT, og utvide ordningen med en 2. ansvarlig for å redusere sårbarheten ved fravær. Lister PPT bør se på rutinene sine for å motta til-bakemeldinger fra samarbeidspartnere. Flere mener det er for lite takhøyde for å diskutere saker når en er uenig, og det bør være rom og kultur for både å diskutere saker anonymt og anbefalingene som PPT kommer med. Lister PPT må utarbeide flere skriftlige rutiner for å skape en felles ramme for arbeidet. I første omgang mener vi det er viktig å ha på plass stillingsbeskrivelser, virksomhetsplan og en rapportering som synliggjør arbeidsbelastningen og tidsbruken i Lister PPT. Vi mener årshjulet må endres, slik at det blir mer fleksibelt. Vi anbefaler at hovedfristene for henvisninger fjernes fra årshjulet. Tilsvarende for frister for sakkyndige vurderinger. Det må innarbeides rutiner som medfører at henvisninger blir vurdert uten ugrunnet opphold. Et bidrag kan være at kommunene i større grad lar en sakkyndig vurdering bli stående i mer enn ett år der det er mulig. Det er viktig at de ansatte involveres i arbeidet med utvikling av skriftlige rutiner. Det er behov for økt kompetanse i Lister PPT. Vi mener det må utarbeides en kompetanseplan som har som mål å øke spesialistkompetansen, og å øke utdanningsnivået. Ved nyansettelser bør en fortrinnsvis ansatte personer med masterutdanning. For å øke kompetansen og arbeidet med systemarbeid foreslår vi at det etableres et utviklingsprosjekt over hele Lister, hvor alle ansatte og skoler og barnehager som ønsker det deltar. Utviklingsprosjektet bør knyttes til et kompetansemiljø, nærliggende er enten Universitetet i Agder eller Universitetet i Stavanger. Lister PPT har ifølge opplæringsloven et ansvar for å hjelpe skolene med systemarbeid, men det er viktig at kommunene som bestillere tar en aktiv rolle. Et utviklingsprosjekt vil og øke kommunens bestillerkompetanse. Vår analyse viser at Lister PPT har omtrent 30 prosent høyere bemanning enn landsgjennomsnittet. Vi mener derfor at et slikt utviklingsprosjekt kan gjennomføres innenfor dagens rammer for Lister PPT.no
dc.language.isonobno
dc.publisherTelemarksforskingno
dc.rights© Copyright Telemarksforskingno
dc.subjectPPTno
dc.titleEvaluering av Lister PPT. For Farsund kommuneno
dc.typeResearch reportno
dc.description.versionPublished versionno
dc.subject.nsi242no


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel