Show simple item record

dc.contributor.authorMelbye, Ella
dc.date.accessioned2006-07-19T12:16:28Z
dc.date.accessioned2017-04-19T13:28:18Z
dc.date.available2006-07-19T12:16:28Z
dc.date.available2017-04-19T13:28:18Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.issn1503-3767
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2439213
dc.description.abstractDenne rapporten inneholder en studie av faglig innhold i 180 hovedfagsoppgaver i forming som er gjennomført ved Telemark Lærerhøgskole/Høgskolen i Telemark i tidsrommet 1976 ? 1999. Analysen er utført ut fra perspektivet det å forme, der problemstillingen har vært: Hvilke karakteristika ved innhold, formingsprosesser, forståelsesperspektiv og utviklingstendenser kan avdekkes? Oppgavene dokumenterer at praktisk-estetiske og skapende handlinger i forming karakteriseres av et samspill mellom kandidatenes indre verden, egen fysisk handling og den ytre materielle verden forstått som både kultur og natur. I dette møtet foregår det en transformasjon av både det konkrete materialet og mennesket selv. Under forutsetning av ekte engasjement fra den som deltar, skjer det kunnskapsutvikling og læring. Gjennom kandidatenes egen oppmerksomhet, intensjoner og deres praktisk, estetiske og kreative handlinger tolker de seg til mening. Formingsproduktene kan sees som et resultat av tolkningen og er uttrykk for kandidatene selv i gitte situasjoner og tid. Kandidatene perspektiverer eller kombinerer formingsprosesser med kunstfaglig og pedagogisk teori, og i noen grad utprøving i skoleverket. Til slutt drøftes det å forme ut fra forståelsene: Det å forme sett i lys av ytre og indre verden, Det å forme sett som kunst- og kulturformidlingsprosesser, Det å forme sett i lys av den dobbelte didaktikk.
dc.format.extent1086744 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Telemark
dc.relation.ispartofseriesHiT skrift
dc.subjectHovedfagsoppgaver
dc.subjectForming
dc.subjectBibliografier
dc.titleHovedfagsoppgaver i forming Notodden 1976-1999 : faglig innhold sett i lys av det å forme
dc.typeResearch report
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© The Authors/Telemark University College
dc.subject.nsi121
dc.subject.nsi122
dc.subject.nsi123


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record