Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHekneby, Greta
dc.date.accessioned2006-07-13T08:17:41Z
dc.date.accessioned2017-04-19T13:27:59Z
dc.date.available2006-07-13T08:17:41Z
dc.date.available2017-04-19T13:27:59Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.issn1503-3767
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2439175
dc.description.abstractRapporten gjengir en undersøkelse og et utviklingsarbeid som ble gjort årene 1994 til 1996, og 1997 til 1999. 296 elever i alder seks til åtte år i Notodden kommune deltok i prosjektet. Hensikten med prosjektet var å finne ut om systematisk trening i fonologisk bevissthet for seksåringer (elever i 1. klasse) hadde innvirkning på leseferdigheten etter det første året med formell lese- og skriveopplæring (2. klasse). (Del 1) Andre del av prosjektet omfattet et pedagogisk tilrettelagt tilbud for elevene i 2. klasse. Elevene hadde en lese- og skriveopplæringsmetode som fokuserte på lydnivået (fonemene) og som skulle sikre avkodingsferdighet. Fonem- grafemforbindelsen ble regelmessig øvd og testet. Metoden hadde en helhetlig tilnærming, det vil si at elevene møter hele tekster og ord før de begynner å arbeide med lyder og bokstaver. (Del 2) Resultatene viser at fonologisk bevissthetstrening før formell leseopplæring var nyttig for de svake elevene med tanke på leseferdighet i slutten av 2. klasse. Treningen hadde positiv verdi for denne gruppen uavhengig av hvilken lesemetode som ble brukt i leseopplæringen. Guttene profiterte mest på treningen. De svake elevene profiterte mer på en leseopplæringsmetode i 2. klasse som legger vekt på systematisk trening på fonem/grafemnivå, og på å oppnå sikker avkodingsferdighet, enn på trening i språklig bevisstgjøring før den formelle leseopplæringen starter.
dc.format.extent185763 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Telemark
dc.relation.ispartofseriesHiT skrift
dc.subjectLesing
dc.subjectLeseferdighet
dc.subjectFonologisk bevissthet
dc.subject6-åringer
dc.subject7-åringer
dc.subject8-åringer
dc.subjectLeseopplæring
dc.subjectSkriveopplæring
dc.titleFonologisk bevissthet og lesing
dc.typeResearch report
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© The Authors/Telemark University College
dc.subject.nsi283


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel