dc.contributor.author | Hekneby, Greta | |
dc.date.accessioned | 2006-07-13T08:17:41Z | |
dc.date.accessioned | 2017-04-19T13:27:59Z | |
dc.date.available | 2006-07-13T08:17:41Z | |
dc.date.available | 2017-04-19T13:27:59Z | |
dc.date.issued | 2004 | |
dc.identifier.issn | 1503-3767 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2439175 | |
dc.description.abstract | Rapporten gjengir en undersøkelse og et utviklingsarbeid som ble gjort årene 1994 til 1996, og 1997 til 1999. 296 elever i alder seks til åtte år i Notodden kommune deltok i prosjektet. Hensikten med prosjektet var å finne ut om systematisk trening i fonologisk bevissthet for seksåringer (elever i 1. klasse) hadde innvirkning på leseferdigheten etter det første året med formell lese- og skriveopplæring (2. klasse). (Del 1) Andre del av prosjektet omfattet et pedagogisk tilrettelagt tilbud for elevene i 2. klasse. Elevene hadde en lese- og skriveopplæringsmetode som fokuserte på lydnivået (fonemene) og som skulle sikre avkodingsferdighet. Fonem- grafemforbindelsen ble regelmessig øvd og testet. Metoden hadde en helhetlig tilnærming, det vil si at elevene møter hele tekster og ord før de begynner å arbeide med lyder og bokstaver. (Del 2) Resultatene viser at fonologisk bevissthetstrening før formell leseopplæring var nyttig for de svake elevene med tanke på leseferdighet i slutten av 2. klasse. Treningen hadde positiv verdi for denne gruppen uavhengig av hvilken lesemetode som ble brukt i leseopplæringen. Guttene profiterte mest på treningen. De svake elevene profiterte mer på en leseopplæringsmetode i 2. klasse som legger vekt på systematisk trening på fonem/grafemnivå, og på å oppnå sikker avkodingsferdighet, enn på trening i språklig bevisstgjøring før den formelle leseopplæringen starter. | |
dc.format.extent | 185763 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | Høgskolen i Telemark | |
dc.relation.ispartofseries | HiT skrift | |
dc.subject | Lesing | |
dc.subject | Leseferdighet | |
dc.subject | Fonologisk bevissthet | |
dc.subject | 6-åringer | |
dc.subject | 7-åringer | |
dc.subject | 8-åringer | |
dc.subject | Leseopplæring | |
dc.subject | Skriveopplæring | |
dc.title | Fonologisk bevissthet og lesing | |
dc.type | Research report | |
dc.description.version | Published version | |
dc.rights.holder | © The Authors/Telemark University College | |
dc.subject.nsi | 283 | |