Fonologisk bevissthet og lesing
Research report
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2439175Utgivelsesdato
2004Metadata
Vis full innførselSamlinger
- HiT skrift [62]
Sammendrag
Rapporten gjengir en undersøkelse og et utviklingsarbeid som ble gjort årene 1994 til 1996, og 1997 til 1999. 296 elever i alder seks til åtte år i Notodden kommune deltok i prosjektet. Hensikten med prosjektet var å finne ut om systematisk trening i fonologisk bevissthet for seksåringer (elever i 1. klasse) hadde innvirkning på leseferdigheten etter det første året med formell lese- og skriveopplæring (2. klasse). (Del 1) Andre del av prosjektet omfattet et pedagogisk tilrettelagt tilbud for elevene i 2. klasse. Elevene hadde en lese- og skriveopplæringsmetode som fokuserte på lydnivået (fonemene) og som skulle sikre avkodingsferdighet. Fonem- grafemforbindelsen ble regelmessig øvd og testet. Metoden hadde en helhetlig tilnærming, det vil si at elevene møter hele tekster og ord før de begynner å arbeide med lyder og bokstaver. (Del 2) Resultatene viser at fonologisk bevissthetstrening før formell leseopplæring var nyttig for de svake elevene med tanke på leseferdighet i slutten av 2. klasse. Treningen hadde positiv verdi for denne gruppen uavhengig av hvilken lesemetode som ble brukt i leseopplæringen. Guttene profiterte mest på treningen. De svake elevene profiterte mer på en leseopplæringsmetode i 2. klasse som legger vekt på systematisk trening på fonem/grafemnivå, og på å oppnå sikker avkodingsferdighet, enn på trening i språklig bevisstgjøring før den formelle leseopplæringen starter.