Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJacobsen, Synne Skinlo
dc.date.accessioned2015-07-14T10:12:11Z
dc.date.accessioned2017-04-19T13:16:35Z
dc.date.available2015-07-14T10:12:11Z
dc.date.available2017-04-19T13:16:35Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationJacobsen, S. S. Nyutdannede pedagogiske lederes medarbeiderledelse i barnehagen den første tiden i yrket: En kvalitativ studie. Master thesis, Telemark University College, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2439004
dc.description.abstractDette er en masteravhandling i pedagogikk skrevet ved Høgskolen i Telemark avd. Notodden. Avhandlingen er et kvalitativt fenomenologisk studie som tar for seg nyutdannede pedagogiske ledere sin medarbeiderledelse i barnehagen. Datamaterialet bygger på fire nyutdannede pedagogiske lederes beskrivelse av sine opplevelser og erfaringer rundt dette fenomenet. Formålet med oppgaven er å få mer dybde og kunnskap om hvordan de nyutdannede beskriver sitt arbeid med ledelse i barnehagen. De nyutdannede forteller om sine utfordringer, hvilke forventninger de blir stilt ovenfor den første tiden, og hvilken lederstil de benytter seg av. Resultatene viser at de nyutdannede pedagogiske lederne møter mange utfordringer den første tiden i yrket. De møter mye motstand på avdelingen når de forsøker å komme inn med nye tanker og endringer. Funnene viser også at de nyutdannede pedagogiske lederne inntar en «enten-eller» lederstil i sitt møte med medarbeiderne. Med dette menes at de utøver enten en demokratisk eller en autoritær lederstil. Funnene viser også at de nyutdannede erfarer å ha manglende ledelseskompetanse, og at dette oppleves som utfordrende i den nye rollen. De nyutdannede knytter denne mangelen til studiene, og hevder at de syntes ledelse fikk en for liten plass i studietiden. De beskriver på den andre siden en opplevelse av mestring i ledelsen av barna på avdelingen. Dette knytter de nyutdannede pedagogiske lederne til egen kompetanse rundt barn og kunnskapen de har tatt med seg fra førskolelærerstudiene. ABSTRACT: This is a master's thesis written on the topic of educational science at Høgskolen in Telemark, location Notodden. The thesis is a qualitative phenomenological study that focuses on how newly graduated educational leaders manage their co-workers in kindergardens. The data material builds on the observations and experiences of four educational leaders on this particular topic. The purpose of the paper is to obtain in-depth knowledge on how these newly educated leaders describe their daily lives as leaders in the kindergardens. It focuses on the challenges they face, the expectations they are met with, as well as which leadership styles they in turn apply. The results show that these newly graduated educational leaders are often met with resistance in their respective units when trying to come up with new ideas and suggesting changes in their new work environment. It turns out that the leadership styles they choose are often located on either side of the scale ??either democratic or authoritative. One can also see from the results of the study that the newly graduated often feel they lack the leadership skills needed to do the job, which they themselves attribute to an insufficient focus on this particular topic during their studies. On the other hand, they do describe a feeling of accomplishment when it comes to their leadership towards the children in the kindergardens. They link this to both their own interest and expertise on working with children, as well as knowledge gained during their years of studying.
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Telemark
dc.subjectmedarbeiderledelse
dc.subjectpedagogiske ledere
dc.subjectbarnehagen
dc.titleNyutdannede pedagogiske lederes medarbeiderledelse i barnehagen den første tiden i yrket: En kvalitativ studie
dc.typeMaster thesis
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright The Author. All rights reserved
dc.subject.nsi280


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel