Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohnsen, Marthe
dc.date.accessioned2015-07-14T10:18:45Z
dc.date.accessioned2017-04-19T13:16:34Z
dc.date.available2015-07-14T10:18:45Z
dc.date.available2017-04-19T13:16:34Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationJohnsen, M. Den flerkulturelle skolen: Fire læreres syn. Master thesis, Telemark University College, 2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2439003
dc.description.abstractNavnet på denne oppgaven er; Den flerkulturelle skolen- fire læreres syn. Det er en kvalitativ studie som omhandler den flerkulturelle skolens utfordringer og fordeler. Problemstillingen lyder som følger; ”Hvordan opplever og takler lærere på ungdomstrinnet de etiske utfordringene i religionsundervisningen, som en flerkulturell skole kan føre med seg?”. For å besvare denne problemstillingen har jeg også to underproblemstillinger som spesielt tar for seg den flerkulturelle skolens utfordringer og fordeler. For å kunne besvare denne problemstillingen har jeg benyttet meg av Trine Ankers doktorgradsavhandling som teoretisk bakteppe. I tillegg til Ankers avhandling er også oppgavens funn støttet opp av annen forskning. I dette prosjektet er det benyttet en fenomenologisk kvalitativ metode. Grunnen til dette er for å oppnå en god forståelse av hvordan informantene opplever forskningens fenomen. Jeg har valgt å gjennomføre semistrukturert intervju av fire lærere, der intervjuene ble gjennomført individuelt. Funnene i denne forskningen avviket ikke i stor grad fra Ankers funn. Informantene hadde stort sett lik erfaring med fenomenet. Informantene trakk frem økt kunnskap, respekt og toleranse som et positivt resultat av en stadig mer flerkulturell skole. Til tross for at lærerne synes fordelene er mange, ser de også utfordringer. De nevnte utfordringer som kommunikasjon og samarbeid med hjemmet, der samtaler og beskjeder kan bli misforstått. I tillegg ser informantene også på skoleturer og leirskoler som klare utfordringer.
dc.description.abstractThe name of this thesis is; a multicultural school- four teachers view. It’s a qualitative study with a phenomenological approach. The reason I chose this approach is to get a close and deep understanding of how my participants experience the phenomena. This thesis investigates the benefits and challenges of a multicultural school. The research question is; “How do teachers experience and tackle the ethical challenges of religious education, that a multicultural school can bring?”. To answer this question I also have two sub-issues that specifically address the multicultural school challenges and benefits. As a theoretical background I have chosen Trine Ankers Ph.D. In addition to the Ph.D I have also used other articles to support my findings. In this thesis I have completed semi-structured interviews of four participants, and all the interviews was completed individually. The findings of the research do not differ greatly from Ankers findings in her doctoral dissertation. The participants broadly have a similar experience with the phenomenon. The participants highlighted increased knowledge, respect and tolerance as positive results of an increasingly multicultural school. Despite the fact that the participants think the benefits are many, they also see challenges. The aforementioned challenges are communication and cooperation with the parents, where calls and messages can be misunderstood. The participants also mentioned trips and camps arranged by the school as possible challenges.
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Telemark
dc.subjectflerkulturell skole
dc.subjectetikk
dc.subjectreligionsundervisning
dc.titleDen flerkulturelle skolen: Fire læreres syn
dc.typeMaster thesis
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright The Author. All rights reserved
dc.subject.nsi280


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel