Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKolaas, Lars Alvsåker
dc.date.accessioned2014-09-10T08:29:32Z
dc.date.accessioned2017-04-19T13:16:32Z
dc.date.available2014-09-10T08:29:32Z
dc.date.available2017-04-19T13:16:32Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationKolaas, L. A.. Yrkesretting: Et verktøy for dannelse? Fellesfag i yrkesfaglig videregående skole. Master thesis, Telemark University College, 2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438998
dc.description.abstractDenne oppgaven belyser yrkesrettingens rolle i dagens yrkesfaglige videregående utdanningsprogram. Det er fokus på lærernes holdning til og operasjonalisering av begrepet yrkesretting. Avhandlingen ser på hvordan yrkesretting av fellesfag kommer til uttrykk og oppleves fra et lærer- og lederperspektiv i yrkesfaglig videregående utdanning. Gjennom intervjuer har informanter fortalt hvordan de opplever at yrkesretting fungerer i undervisningssammenheng og hva slags utbytte yrkesretting kan gi. Informantenes tanker om ledelsens rolle og innflytelse på skolens yrkesretting og hva som kan gjøres for å fremme læring og helhetlig utdanning er sentrale emner. En annen vinkling som tas opp er hvorvidt yrkesretting i skolen har en forbindelse til dannelsestanken. Dette diskuteres videre i forhold til om yrkesretting og dannelse kan bidra til å øke gjennomføring av utdanningsforløp i videregående skole.
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Telemark
dc.subjectfellesfag
dc.subjectyrkesfaglig videregående skole
dc.subjectyrkesretting
dc.subjectlærere
dc.subjectholdninger
dc.subjectyrkesfag
dc.titleYrkesretting: et verktøy for dannelse? Fellesfag i yrkesfaglig videregående skole
dc.typeMaster thesis
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright The Author. All rights reserved
dc.subject.nsi280


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel