Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorWikstøl, Eva Augestad
dc.date.accessioned2014-09-10T10:58:13Z
dc.date.accessioned2017-04-19T13:16:30Z
dc.date.available2014-09-10T10:58:13Z
dc.date.available2017-04-19T13:16:30Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.citationWikstøl, E. A. Å ikke gå seg blind i egen tanke. En kvalitativ studie av systematisk veiledning av personale i barnehage. Master thesis, Telemark University College, 2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438996
dc.description.abstractDet er et økende fokus på kompetanseutvikling i barnehagesektoren (Kunnskapsdepartementet, 2007). I den sammenheng er det behov for langsiktige tiltak som kan bidra til å heve kompetansen i personalet (Schei & Kvistad, 2012). Veiledning er forankret i politiske dokumenter som et relevant redskap for kompetanseutvikling (St. meld.nr.24, 2012-2013). Denne oppgaven bygger på en kvalitativ, fenomenologisk studie foretatt i en barnehage som har innført systematisk veiledning av personalet, som en del av barnehagens utviklingsplan. Problemstillingen er: Hvordan bidrar veiledningen til personalets kompetanseutvikling? Forskningsspørsmålene belyser de grepene som er tatt for å innføre veiledning, hensikten med veiledning og informantenes opplevelse av veiledningen. Oppgavens teoretiske tilnærming bygger på en sosiokulturell forståelse av veiledning hvor dialogen er sentral (Bakhtin, 2008; Bjerkholt, 2013). Videre innebærer forståelsen av veiledning en kritisk tilnærming til begrunnelser for handling (Lauvås & Handal, 2000), betydningen av læring i praksisfellesskap (Lave & Wenger, 2003) og betydningen av anerkjennende kommunikasjon (Schibbye, 2009). I den teoretiske tilnærmingen belyses også sammenhengen mellom begrepene veiledning, kompetanseutvikling og ledelse. Metoden for datainnsamling er intervju, og datamaterialet inneholder intervjuer med daglig leder, pedagogiske ledere og assistenter. Hovedfunnene i studien tyder på at veiledning kan bidra til kompetanseutvikling på flere plan. Det ser ut til at veiledningsarenaen gir personalet rom for å reflektere over sine holdninger og begrunnelser for handling. Dette bidrar til at den enkelte kan utvikle sin kompetanse i samspill med andre. Funnene tyder på at veiledning kan føre til endring både i tenkning og i praksis. Videre er det funn som viser at personalet får større forståelse for hverandre gjennom å delta i veiledning. I forskningsbarnehagen var holdningene til veiledning i starten preget av skepsis. Her er det funn som viser at det har foregått en tydelig holdningsendring i personalet. Andre funn i studien ser ut til å understreke betydningen av å ha veiledningsfaglig kompetanse i personalet. Dette ser ut til å være en forutsetning for at veiledning kan fungere som en arena for kompetanseutvikling. Det er videre funn som antyder at en forutsetning for å gjennomføre systematisk veiledning, er at dette er forankret i styrebestemmelser og i barnehagens planer. I denne studien viser et av funnene at daglig leders veiledningskompetanse har hatt betydning for både innføringen og gjennomføringen av systematisk veiledning i personalet. På bakgrunn av funnene i denne studien, kan veiledning forstås som et egnet, langsiktig tiltak for kompetanseheving av personale i barnehage. Men skal veiledning fungere som en arena for kompetanseutvikling, ser det ut til å være en forutsetning at veiledningen foregår systematisk, at den er forankret i barnehagens planer og at veiledningsfaglig kompetanse er tilstede i personalet.
dc.description.abstractThere is a national and political aim to increase the personell`s competence in kindergartens in Norway (Kunnskapsdepartementet, 2007). Research shows that there is a need for a long-term strategy plan to be able to carry this through (Schei & Kvistad, 2012). Mentoring is one of the suitable tools for this purpose (St.meld.nr.24, 2012-2013). The research this thesis is built on, is a qualitative, phemenological study conducted in a kindergarten that has implemented mentoring as a systematic tool for increasing the personell`s competence. The purpose statement of the study is: How can mentoring contribute in the increase of the personell`s competence? The study focuses on the process of implementing mentoring, the purpose of mentoring as well as the personell`s experiences with mentoring. The theoretical framework (Creswell, 2013) is based on a sociocultural understanding of mentoring. The thesis attempts to show the connection between mentoring, the increase of competence and leadership within this sociocultural frame. Interview is used as method for collecting data. The manager of the kindergarten, pedagogic leaders and assistants have been interviewed. The main findings in this study implies that mentoring does contribute to increase the personell`s competence on several levels. It seems like the tool of mentoring gives the personell opportunities to reflect upon their values as well as their reasons for choices made in their daily work. Mentoring seems to enable the individual worker to in fellowship with others increase his competence. The findings imply that mentoring can lead to changes in both thinking and in practical work. Furthermore findings point to an increased understanding for their colleagues because of mentoring. Attitudes towards mentoring in the kindergarten where this study has been conducted, were in the beginning colored by scepticism. Findings imply that there has been a noticeable change in their attitudes towards mentoring. There are also findings that underline the importance of having educated mentors among the personell. This seems to be a quality that contributes in making mentoring a tool to increase the personell`s competence. Other findings underline the importance of this being part of the organization`s plan of development which is being supported by the leaders. Another finding in this study also implies that the manager`s education in mentoring has had an effect on the implementation of mentoring in the organization. Based on these findings, it seems that mentoring is suited as a long-term effort to increase the competence of the personell in kindergarten.
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Telemark
dc.subjectveiledning
dc.subjectsystematisk veiledning
dc.subjectbarnehager
dc.subjectpersonale
dc.subjectbarnehagepersonale
dc.subjectkompetanseutvikling
dc.titleÅ ikke gå seg blind i egen tanke. En kvalitativ studie av systematisk veiledning av personale i barnehage
dc.typeMaster thesis
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright The Author. All rights reserved
dc.subject.nsi280


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel