Rektor som ”brobygger” mellom ytre krav og indre behov i skolen. Rektors opplevelse og håndtering av kvalitetsutvikling i ”spenningsfeltet” mellom ytre krav og indre behov i skolen
Original version
Grøgård, Inger Øya. Rektor som ”brobygger” mellom ytre krav og indre behov i skolen. Rektors opplevelse og håndtering av kvalitetsutvikling i ”spenningsfeltet” mellom ytre krav og indre behov i skolen. Master thesis, Telemark University College, 2013Abstract
Denne oppgaven retter søkelyset mot rektor og hans opplevelse og håndtering av kvalitetsutvikling mellom ytre krav fra myndigheter og samfunn og indre behov i skolen fra de han skal lede. Gjennom kvalitative forskningsintervju har forskningsoppgaven fremskaffet interessante funn knyttet til kvalitetsutvikling i skolen. Analysen og den videre drøftingen peker på fire faktorer som synes viktige for rektor som ”brobygger” mellom krav og behov i arbeidet med kvalitetsutvikling. Innledningsvis vil jeg gi en kort presentasjon av forskningsoppgavens problemstilling, metode, teori og resultater.