dc.description.abstract | Denne oppgaven har til hensikt å kartlegge sosial inkludering ved norske musikkfestivaler. Problemstillingens om besvareser: Kan musikkfestivaler bidra til økt sosial inkludering gjennom sosialeprosjekter? I denne oppgaven blir historiske endringer i det frivillige feltet beskrevet, teorier om samfunnsansvar, sosialt entreprenørskap, sosial kapital og sosial ekskludering presentert. Empirien er basert på dybdeintervju med representanter fra seks norske musikkfestivaler og én samarbeidsorganisasjon. Empirien er analysert ved hjelp av analysemetoden systematisk tekstkondensering. Oppgavens hovedfunn konkluderer med at sosiale prosjekter fører til gjensidig verdiskaping både for festivalen og for de inkluderte i de sosiale prosjektene. For festivalene fører prosjektenet il nye perspektiver på arrangering, økt mediaoppmerksomhet og tilgang til frivillig arbeidskraft. For de inkluderte fører prosjektene til mestring, opparbeidelse av verdifullt nettverk, arbeidserfaring, tillit, mulighet til å gi noe tilbake og økt mediaoppmerksomhet Festivalene i denne oppgaven fremstår som sosiale entreprenører og har en plassering mellom det offentlige, det private og det frivillige feltet. Festivalene kan på denne måten analyseres som en hybrid mellom folkebevegelsen og fritidsorganisasjonene, da driften er organisert både innover mot kjernevirksomheten, samtidig som de jobber utover og adresserer utfordringer i samfunnet. Festivalene fremstår også som en inkubator for både båndbygging og brobygging på tvers av sosiokulturell bakgrunn. På bakgrunn av dette, kan det tyde på at festivaler er en egnet arena for økt inkludering, gjennom sosiale prosjekter. | |