Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThuestad, Grete Bro
dc.date.accessioned2013-10-15T08:39:36Z
dc.date.accessioned2017-04-19T13:10:57Z
dc.date.available2013-10-15T08:39:36Z
dc.date.available2017-04-19T13:10:57Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationThuestad, G.B. Museenes samfunnsrolle og potensial som utdanningsinstitusjoner. Utdanning til demokratisk medborgerskap? Master thesis, Telemark University College, 2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438824
dc.description.abstractDenne studien tar for seg museenes samfunnsrolle og potensial som utdanningsinstitusjoner, i lys av utdanning til demokratisk medborgerskap. Museene sees som kunnskapsinstitusjoner, med et samfunnsoppdrag om å medvirke til folkeopplysning og demokratisering. Avhandlingens hovedmål er å undersøke hvilket potensial de offentlig finansierte museene har når det gjelder å bidra til utdanning til demokratisk medborgerskap. Avhandlingen ser medborgerskap som et pedagogisk begrep som involverer kunnskap, læring og ferdigheter. Et humant og samfunnsetisk perspektiv anlegges1, og det vektlegges at demokratisk medborgerskap er en rolle som krever aktiv, reflektert og ansvarlig deltagelse i samfunnet. For å undersøke dette temaet brukes kvalitativ metode, en trippelhermeneutisk og abduktiv tilnærming, samt dokumentanalyse. Studien baserer seg hovedsakelig på museumspolitisk og museologisk materiale. Kulturpolitikken legger sentrale føringer og premisser som de offentlig finansierte museene må forholde seg til. I avhandlingens første del analyseres derfor museumspolitiske dokumenter, for å se hvilken samfunnsrolle museene pålegges å ha når det gjelder demokrati og folkeopplysning. Del to av studien tar for seg museenes potensial som steder for læring, særlig studeres læringspotensialet som finnes dersom museum og skole samarbeider. Dette gjøres med utgangspunkt i nyere forskning på museumspedagogikk og museumsbasert læring. Avhandlingens tredje del diskuterer først hva som skal være formålet med museenes utdanningsarbeid, med utgangspunkt i noen sentrale teoretikere innen museum og læring. Det vises at deres tilnærming har sine begrensninger, dersom man ser utdanningsarbeidet i lys av demokratisk medborgerskap. Deretter fokuseres det på museenes samfunnsrolle som utdanningspolitiske aktører, og avhandlingens perspektiv utdypes. På bakgrunn av dette legges sentrale elementer i utdanning til demokratisk medborgerskap frem, og museenes potensial på området vurderes. Dette gjøres i lys av museenes potensial som læringsinstitusjoner (funnene fra del 2). Avhandlingen konkluderer med at museene har et stort potensial som steder for kunnskap og læring, samt at de som kunnskapsbaserte og uavhengige utdanningsinstitusjoner kan være sentrale aktører i utdanningen av demokratiske medborgere. Samtidig viser undersøkelsen at dette potensialet nok i stor grad er urealisert, og at det vil kreve endring og nytenkning dersom det skal utnyttes.
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Telemark
dc.subjectmuseer
dc.titleMuseenes samfunnsrolle og potensial som utdanningsinstitusjoner. Utdanning til demokratisk medborgerskap?
dc.typeMaster thesis
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright The Author. All rights reserved
dc.subject.nsi061


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel