"Husk GoProen!" : en studie av livsstilssport, actionsportkameraer og sosiale medier
Original version
Grumstad, O.J. "Husk GoProen!" : en studie av livsstilssport, actionsportkameraer og sosiale medier. Master thesis, Telemark University College, 2014Abstract
Denne masteroppgaven ser nærmere på livsstilssport, actionsportkameraer og sosiale medier. I denne oppgaven er det snowboardere som danner datagrunnlaget, og det er snowboardere som har blitt studert. Studien ser på hvordan snowboardere bruker actionsportkameraer til å lage korte filmsnutter (bedre kjent som edits) som de publiserer på sosiale medier. Studien anvender Bourdieu (2011; 1993; 1999) sine begreper til å få en dypere og mer teoretisk innsikt i dette fenomenet. Det blir gjort rede for hvilken mal disse filmene blir laget etter, og oppgaven ser på forskjellige former for kapital som dominerer i snowboardfeltet. Oppgaven bygger på Kay og Laberge (2002) sin forståelse av actionsportfeltet. Det blir gjort rede for hvilke tanker og regler som gjelder under produksjon av edits, Hva som er feltets doxa står sentralt i denne analysen, og Goffman(1969) sitt tause script blir også anvendt i denne analysen. Videre blir det diskutert om utøvere har mulighet til å lagre former for kapital på internett. Er det slik at gjennom edits kan utøvere av livsstilssport sette triksene sine i banken? Kan utøvere lagre "trickbaggen" eller ferdighetene sine på internett? Oppgaven søker innsikt og forståelse om dette fenomenet. Videre anvender jeg konsekrasjonsbegrepet til Bourdieu (1996) for å se på hvordan utøvere kan søke anerkjennelse, og hvem det er som har den anerkjennende makten. Hvem er det som bestemmer i snowboardfeltet? Har det skjedd en demokratiseringsprosess på bakgrunn av de nye actionsportkameraene og sosiale medier?