Show simple item record

dc.contributor.authorBergsland, Jon Einar
dc.date.accessioned2007-02-08T15:57:26Z
dc.date.accessioned2017-04-19T13:08:51Z
dc.date.available2007-02-08T15:57:26Z
dc.date.available2017-04-19T13:08:51Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438749
dc.description.abstractRapporten fremstår todelt, der den først har til hensikt å beskrive hvor populær stavgang har blitt i Norge. Deretter går den inn i en sosiologisk tankegang der den skulle forklare hvorfor den hadde fått en slik popularitet. Jeg la til grunne tre forutsetninger som måtte undersøkes for at aktiviteten skulle fremstå som populær. Disse var godt likt, lett forståelig og vanlig utbredt. Jeg gjennomførte en kvantitativt tilnærmet undersøkelse der jeg benyttet et spørreskjema som stavgjengerne fikk utlevert. Resultatet fra 162 stavgjengere viste at stavgang var godt likt selv om treningsgevinsten var en vesentlig større motivasjonskilde enn selve aktivitetsformen. Selv om 2 av 3 stavgjengere hadde fått innføring i stavgangsteknikk vil den likevel bli oppfattet som enkelt fremstilt. Stavgang viste seg å være en utbredt aktivitet med inntil 100 000 stavgjengere. Likevel var ikke stavgang en vanlig aktivitet blant hele befolkningen, men spesielt blant middelaldrende og eldre kvinner. Stavgjengerne hadde flere motivasjonsmessige likhetstrekk med fitnesskulturen, der fokuset på treningsutbytte og helse var stort. Likevel skilte stavgang seg ut fra andre tidligere aktivitetsmønstre og jeg har plassert mosjonsaktiviteten et sted mellom friluftsliv og den fitnesskulturen vi kjenner til fra treningssentrene. Stavgang viste seg å være en svært moderne aktivitet, og jeg har benyttet den engelske sosiolog Anthony Giddens sitt perspektiv til å forklare hvorfor aktiviteten hadde fått denne populariteten. Spesielt vil jeg trekke frem endringer både på samfunnsplan og individplan i det senmoderne samfunnet som har ført til at stavgang har kunnet bli så populær på så kort tid. I denne endringsprosessen har det vokst frem et ”nytt behov” blant en del av befolkningen. Det refleksive samfunnet har fanget opp ”etterspørselen” og produsert frem aktiviteten stavgang.
dc.format.extent677936 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Telemark
dc.subjectStavgang
dc.subjectIdrettssosiologi
dc.titleNordic walking : stavgang i et sosiologisk perspektiv
dc.typeMaster thesis
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright The Author. All rights reserved
dc.subject.nsi220
dc.subject.nsi332


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record