Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLassen, Anne Lise Vasland
dc.date.accessioned2011-10-20T12:27:57Z
dc.date.accessioned2017-04-19T13:08:28Z
dc.date.available2011-10-20T12:27:57Z
dc.date.available2017-04-19T13:08:28Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438710
dc.description.abstractI denne studien har jeg sett nærmere på relasjonen mellom kvinnene på landslaget i skiskyting og sportsjournalistene. Jeg undersøker hvordan utøverne presenteres i tabloidavisene VG og Dagbladet. I lys av mediemakt, tabloidisering og perspektiver på kjønn har jeg gjort rede for hvordan relasjonen til sportsjournalistene oppleves av utøverne og hvilke diskurser som i denne sammenheng skaper engasjement blant kvinnene. For å kunne svare på problemstillingene har jeg tatt utgangspunkt i elementer fra Bourdieus teoretiske perspektiver og Faircloughs kritiske diskursanalyse som både teori og metode. Følgende problemstillinger ligger til grunn for dette arbeidet: ”Hvordan presenteres de kvinnelige skiskytterne i VG og Dagbladet under de olympiske leker Torino og verdenscupavslutningen i Holmenkollen 2006?”, ”Hvordan opplever de kvinnelige skiskytterne relasjonen til sportsjournalistene?”, ”I hvilke diskurser uttrykker kvinnene et spesielt følelsesmessig engasjement?”. Kvantitativ innholdsanalyse av avisartikler viser at kvinner i hovedsak får mindre dekning i antall cm2 enn menn når det gjelder artikkelstørrelse, bilder, tekst og overskrifter. Resultatene viser også at avisene preges av tabloidisering gjennom bruk av store bilder og overskrifter. Resultatene fra observasjon, kvalitative intervjuer og kvalitative innholdsanalyse av avisartikler viser at både presentasjon i avis og utøvernes opplevelser av sportsjournalistene avhenger av erfaring på feltet, personlighet og besittelse av kapital. Hvordan utøverne presenteres i avisene avhenger også av hvordan de presenterer seg selv i en maskuling eksponeringsindustri. Samtidig formes avisdekningen av sportsjournalistenes økende krav til tabloidisering som en del av en større sosiokulturell sammenheng. Dette legger føringer for en mer individorientert og nærgående sportsjournalistikk som skaper engasjerende diskurser.
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Telemark
dc.subjectskiskyttere
dc.subjectkvinner
dc.subjectsportsjournalister
dc.subjectdiskursanalyse
dc.subjectmedia
dc.titleTett på! En analyse av avisene VG og Dagbladet og skiskytterkvinnenes opplevelse av sportsjournalistenes diskurser
dc.typeMaster thesis
dc.description.versionUpdated version
dc.rights.holder© Copyright The Author. All rights reserved
dc.subject.nsi310
dc.subject.nsi220


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel