dc.contributor.author | Karagøz, Mirjam | |
dc.date.accessioned | 2016-11-17T10:13:45Z | |
dc.date.accessioned | 2017-04-19T13:06:57Z | |
dc.date.available | 2016-11-17T10:13:45Z | |
dc.date.available | 2017-04-19T13:06:57Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Karagøz, M. Å strikke og binde sammen: Eksperimenterende utprøvinger i samspill. Master thesis, University College of Southeast Norway, 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2438690 | |
dc.description.abstract | Tema for masteravhandlingen er Å strikke og binde sammen- eksperimenterende utprøvinger i samspill. Utforskningen har vært en studie i egen og andre menneskers skapende læreprosesser og interaksjon i sosiale omgivelser. Mennesket har en indre drivkraft som samspiller med omgivelsene. Undersøkelsen er delt i to deler. Del 1 er utforskning i egen eksperimentering i strikking. Tidligere strikkeerfaring er å strikke bruksgjenstander etter oppskrift med strikkepinner og ullgarn. For å utfordre egne tidligere strikkeerfaringer brukes det i avhandlingen tråd av ikke tekstile materialer og armer og hender som redskap. Egen undersøkelse starter med å utforske en bredde av ulike materialer, og utforskningen foregår over en lengere tidsperiode. Erfaringene fra utforskningen danner grunnlag for undervisningsopplegg i videregående skole. Egne erfaringer bidro til fornyelse av egen undervisningspraksis. Hensikten med undervisningsopplegget er å bidra til å styrke elevenes læring i strikking gjennom å eksperimentere og utforske ulike ikke-tradisjonelle redskap og materiale og fremme arbeidsmåter i samspill. I en strikkeverden, hvor tradisjonelle strikkemåter med pinner og ullgarn til strikkemaskiners mangfoldige uttrykksformer florerer, ønsker jeg å flytte fokuset til å eksperimentere og ha en leken og umiddelbar holdning til strikking og øve elevene i å flyte med de hendelser som fremtrer og se muligheter i problemer som oppstår. Del 2 er gjennomføringen av undervisningsopplegget først som et strikkeprosjekt i Design og håndverk, deretter et strikkeprosjekt i Studiespesialisering formgivning, forskningen i klasserommet har særlig vekt på strikkede læreprosesser i samspill. Det som framtrådte som resultater i Del 1 ble nærmere undersøkt i Del 2. Tre punkter ble undersøkt i undervisningsopplegget: Hva skjer i nærvær mellom kropp og material, teknikk og redskap? Hvordan løser elever uforutsette utfordringer i strikkeprosessen? Hvordan fungerer strikking med kroppen som redskap og strikkeredskapene som er utviklet i egen undersøkelse? | |
dc.language.iso | nob | |
dc.publisher | Høgskolen i Sørøst-Norge | |
dc.subject | strikking | |
dc.subject | skapende interaksjoner | |
dc.subject | skapende prosesser | |
dc.subject | undervisningsopplegg | |
dc.subject | strikkeprosjekt | |
dc.title | Å strikke og binde sammen: Eksperimenterende utprøvinger i samspill | no |
dc.type | Master thesis | |
dc.description.version | Published version | |
dc.rights.holder | © Copyright The Author. All rights reserved | |
dc.subject.nsi | 283 | |