Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHiis, Katrine
dc.date.accessioned2016-09-22T09:14:28Z
dc.date.accessioned2017-04-19T13:06:47Z
dc.date.available2016-09-22T09:14:28Z
dc.date.available2017-04-19T13:06:47Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationHiis, K. Skapende arbeid i utfordrende livssituasjoner: Feltarbeid, et opphav til relasjonell kunst. Master thesis, University College of Southeast Norway, 2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438678
dc.description.abstractDenne avhandlingen beskriver en undersøkelse foretatt i en institusjon for oppfølging av mennesker med bakgrunn i rusavhengighet- og kriminalitet, der kreative aktiviteter står sentralt som daglig aktivitet ved institusjonen. Gjennom deltagende observasjon har jeg på en personlig måte involvert meg med en sanselig innlevelse til feltet. Jeg har forsøkt å besvare problemstillingen: «Hvordan oppleves skapende arbeid for mennesker i utfordrende livssituasjoner?». Som en del av datainnsamlingen foretok jeg flere forskningsintervjuer underveis, og fotografi ble brukt som supplement til det skriftlige arbeidet. På basis av det jeg fant ut, både utarbeidet -og utførte jeg et kunstprosjekt på undersøkelsesstedet med utgangspunkt i å forsøke å besvare mitt neste forskningsspørsmål: «Hvordan kan erfaring fra feltarbeid komme til uttrykk i en relasjonell kunstinstallasjon?». Avhandlingen har sin hovedtyngde i empirien, men som teoretisk forankring knyttes arbeidet opp til teori om blant annet identitet og relasjonell kunst. Jeg diskuterer mitt didaktiske ståsted i feltarbeidet og utdyper sammenhengen mellom valg av kunstnerisk utrykk og samtiden. Feltarbeidet har etterlatt unike spor mellom meg som forsker og feltet. ABSTRACT: This report describes a study made in an institution for people with backgrounds in drugaddiction -and crime, where creative activities are central to the daily activities. Through observation and participation, I met with the research-field in a personal way with open senses, so to speak. I have tried to answer my research-question: ??hat experience do people in challenging life-situations get out of creative activities?? As part of the data-collection, I made several research-interviews along the way, and photography was used to supplement the written work. On the basis of what I found in the survey, I both prepared - and performed an art-project in the institution where I attempted to answer my next research-question: ??ow can experience from fieldwork be expressed in a relational art-installation?? The main emphasis of the report is situated in the empirical data. The theoretical support includes; theory of identity, and relational art. I discuss my didactic standpoint of fieldwork and elaborate the relationship between the choice of artistic expression and contemporary issues. The fieldwork has left unique traces between the field -and me as a researcher.
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norge
dc.subjectskapende arbeid
dc.subjectrelasjonell kunst
dc.subjectkreative aktiviteter
dc.titleSkapende arbeid i utfordrende livssituasjoner: Feltarbeid, et opphav til relasjonell kunstno
dc.typeMaster thesis
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright The Author. All rights reserved
dc.subject.nsi123


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel