Show simple item record

dc.contributor.authorØstby, Øystein Johan
dc.date.accessioned2015-02-11T09:01:10Z
dc.date.accessioned2017-04-19T13:06:36Z
dc.date.available2015-02-11T09:01:10Z
dc.date.available2017-04-19T13:06:36Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationØstby, Ø. J. Narrative smykker: Design som anvendt erfaring. Master thesis, Telemark University College, 2013
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438665
dc.description.abstractVi viser hvem vi er via narrativer, små fortellinger i form av klær, kroppsspråk, interesser og smykker. Å spørre en annen hva den holder på med, danner et bilde ut fra assosiasjoner knyttet til yrker og utdanning. Samtidig har vi en emosjonell side der relasjoner etableres til produkter som reflekterer hvem vi vil være. Det vet det kommersielle markedet å utnytte i det som betegnes som drømmesamfunnet. I konkurransen benyttes små fortellinger for å formidle opplevelsen av tilhørighet og anerkjennelse, eksistensielle verdier vi kanskje ikke er bevisste på selv, for å skape bånd mellom oss og produktet. I den videregående skolen er originalitet et kjent vurderingskriterium. I fag innen kunst og design får elevene et tema og anvender gjerne formalestetiske virkemidler i skapende arbeid. Avhandlingen undersøker hva som skjer i designprosessen når elevene supplerer et tema om eget liv med et narrativ som skal inkorporeres i et smykke. Problemstillingen er hvordan narrativer kan fremme originale design. Resultatene påviser spesielt tre momenter som diskuteres nærmere: Hvorfor narrativer hindrer designprosessen, hvordan narrativene via veiledning og tegning kan få frem originale formspråk i berøring med eksistensielle refleksjoner, og på hvilken måte det å ta den andres perspektiv faktisk snur problemstillingen på hodet. Fortellinger gir mening ut fra vante fortolkningsmønstre. Betraktes design som anvendt erfaring, må stolthet og fordommer iblant vike for det uventede som alltid er der. ABSTRACT We show who we are through narratives, small stories in the shape of clothes and jewelry, body language and interests. When we ask someone about their occupation, we form an image from associations connected to professions and education. We also have an emotional side where we establish relations to products that reflect who we want to be. The commercial market knows how to benefit from this in what is called the Dream Society. In the competition for position, small narratives are used to create the feeling of belonging and recognition, existential values that we may not be conscious of, in order to create a bond between the customer and the product. In Upper Secondary School originality is a common criterion for assessment. In design, arts and crafts studies, students are given a theme and often use formal aesthetic techniques in creative work. This thesis examines what happens in the design process when students complement life experiences with a narrative in a piece of jewelry. The topic is how narratives can contribute to original designs. There are three particular findings that will be discussed: How narratives can slow down the design process, how narratives through guidance and sketching can enhance original designs through existential reflection, and how taking a different perspective may actually turn the entire question around. Stories make sense from acknowledged interpretations. If design is regarded as utilized experience, pride and prejudice may sometimes have to yield to the unexpected which is always there.
dc.language.isonob
dc.publisherHøgskolen i Telemark
dc.subjectsmykker
dc.subjectdesign
dc.subjectnarrativer
dc.subjectskapende arbeid
dc.titleNarrative smykker: Design som anvendt erfaringno
dc.typeMaster thesis
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Copyright The Author. All rights reserved
dc.subject.nsi283


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record