En skole for alle - En vakker idè ? En kvalitativ studie om yrkesfaglige elevers opplevelser av skolen som en inkluderende og likeverdig arena
Original version
Mæhlum, S. En skole for alle - En vakker idè ? En kvalitativ studie om yrkesfaglige elevers opplevelser av skolen som en inkluderende og likeverdig arena . Master thesis, Telemark University College, 2014Description
Dette prosjektet er en del av paraplyprosjektet “Ungdom - gjennomføring og skoleavbrudd i Telemark”. Målet for studien er å få tilgang til ungdommers subjektive livshistorier og bruke disse for å rette søkelys mot forhold som kan ha betyning for gjennomføring og avbrudd fra skolesystemet. Min avhandling fokuserer på de delene av informantenes historie som forteller noe om sk olen som en inkluderende og likeverdig arena. Problemstilling : Avhandlingens problemstilling er: “Hva forteller informantenes historier om skolen som en inkluderende og likeverdig arena?” Metode : Dette er en kvalitativ studie. Datainnsamlingen er gjort ved hjelp av ustrukturert kvalitativt intervju, med etnografisk design og narrativ form. Dette innebærerer at intervjuene har tatt form som samtaler, og blitt behandlet som deltagende observasjon i etterkant. På den måten har vi prøvd å få tak i det ungdommen e selv tillegger vekt i historiene, og rammene og relasjonen som samtalene har funnet sted i har vært betydningsfulle. Studien består av totalt 50 informanter fra 4 ulike videregående skoler i Telemark. Min avhandling baserer seg på 5 utvalgte intervjuer. Resultater : Denne avhandlingen baserer seg på tre hovedtemaer som informantene tillegger vekt i sine historier : Undervisningsstruktur, Tilpasset opplæring og mestring. D ette er sentrale prinsipper i in tensjonen om en skole for alle, og måten disse elementene kommer tilsyne i utdanningsystemet vil få betydning for hvordan skolen oppfattes av elevene, og omvendt. 4 Det som er fremtrende i denne studien er informantenes klare skille mellom erfaringene de har fått i ungdomskolen, og de som er gjort i videregående. Ungdomskolen omtales negativt i forbindelse med både undervisningsstruktur, tilpasset opplæring og opplevelser av mestring. Historiene fra videregående tegner et mer poitivt bilde, der en mer praksis nær undervisning samt flinke lærere trekkes frem som viktige elementer. Avhandlingen diskuterer disse funnene i lys av teori og forskning , og søker å se sammenhenger og mulige forklaringer på tendensene som kommer frem .