«Uten deg får jeg det ikke til» En kvalitativ studie av kvalitet i høyere utdanning slik studentene ser det
Master thesis
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2438652Utgivelsesdato
2017-01-30Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Nygaard,T.A.. «Uten deg får jeg det ikke til» En kvalitativ studie av kvalitet i høyere utdanning slik studentene ser det. Master thesis, University College of Southeast Norway, 2016Sammendrag
Problemstilling og oppbygging: Denne masteravhandlingen tar for seg kvalitet i høyere utdanning og har følgende to problemstillinger; Hva er det som fremmer og hemmer kvalitet i utdanningen-slik studentene ser det. Hvilken betydning har individuelle-, relasjonelle og strukturelle forhold for opplevelsen? Avhandlingen starter med en teoretisk del hvor kvalitet i høyere utdanning blir beskrevet med bakgrunn i aktualitet og forskning på området. Deretter beskrives teori om utdanningskvalitet og de utfordringer vi står overfor når det gjelder kvalitetsbegrepet og dets relevans og betydning for forståelse av utdanningsfeltet. Andre del av oppgaven er empirisk og består av seks studenthistorier om hvordan de opplever å være masterstudent og hva som har fremmet og hemmet deres læring. Empirien er presentert som narrativer og utgjør en stor del av oppgaven. Når valget har falt på å vektlegge oppgaven empirisk er dette for å gi leseren innblikk i studentenes subjektive beskrivelser og en invitasjon til leseren om å foreta egne tolkninger underveis. Teoretisk ramme: For å belyse bakgrunn og aktualitet på området er det benyttet offentlige dokument og teori om høyere utdanning. Begrepet kvalitet i høyere utdanning er også belyst. Det er benyttet spesifikk utdanningsteori, sosiologisk teori og pedagog/psykologisk teori for å belyse de utfordringer som er knyttet til utdanningsfeltet i sin helhet og for å kunne forstå studentenes selvoppfatning og opplevelse av kvalitet i studiet. Empiri Empirien består av seks studenttekster skrevet som studentlogg over to år. Datamaterialet til avhandlingens empiri, har bestått av 400 studenttekster, hvor utvalg fra disse består av seks prosesstekster der studenter fullførte til normert tid. Metode: Det er benyttet kvalitativ metode. Kvalitativ metode benyttes når man er ute etter å produsere kunnskap hvor man undersøker hvilken mening hendelser og erfaringer har for den som opplever dem. Kvalitativ metode er også hensiktsmessig der man undersøker få enheter og går i dybden for å forstå, metoden benyttes ofte der sosiale prosesser og sosiale samspill undersøkes. Datagrunnlaget er hentet ut av kvalitative tekster, som en innfallsvinkel til å forstå. Både konstruksjonen av narrativene og analysen er inspirert av narrativ metode. Analysen gjør et forøk i å belyse studentenes opplevelse av de ulike fenomen som fremmer eller hemmer deres opplevelse av kvalitet i studiet. Resultat : Resultatene av analysen viser at studentene er en sammensatt og lite homogen gruppe. De viser individuelle forskjeller både når det gjelder psykologisk og pedagogisk forutsetninger og de opplever ulikt hva og hvordan kvalitet fremmes eller hemmes i deres studieløp. De beskriver en reise hvor de avslutningsvis i et retrospektiv forklarer at de i hovedsak at for å nå målet sitt, var i behov av personlige og anerkjennende relasjoner med lærer og medstudenter. De forteller videre at struktur, rammer og forutsigbarhet i systemet fremmer læring, motsatt der dette uteblir hemmer det deres opplevelse av kvalitet i utdanningen. De viser også at det er en sammenheng mellom hvordan livet er privat og hvordan de opplever kvalitet og kontroll over eget studieliv.