Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorDisch, Per Gunnar
dc.contributor.authorJohansen, Ida Eide
dc.date.accessioned2016-07-05T08:25:27Z
dc.date.accessioned2017-04-19T12:44:38Z
dc.date.available2016-07-05T08:25:27Z
dc.date.available2017-04-19T12:44:38Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationDisch, P.G. & Johansen, I.E. Kompetansehevende tiltak i tjenesten for personer med utviklingshemming. Evaluering av et e-læringsprogram. Grimstad: Senter for omsorgsforskning Sør, 2016
dc.identifier.isbn978-82-8340-047-2
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438320
dc.description.abstractUtviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester i Vestfold, har med tilskuddsmidler fra Fylkesmannen i Vestfold og Helsedirektoratet, utviklet et e-læringsprogram i samarbeid med det interkommunale fagnettverket innen utviklingshemming i Vestfold og en ekstern leverandør. E-læringsprogrammet er ment som en grunnleggende opplæring i tillegg til ordinær opplæring i bolig for nyansatte og ufaglærte som skal arbeide med mennesker med utviklingshemming. Programmet har som målsetting å styrke kompetansen til ufaglærte medarbeidere. E-læringskurset var ferdig produsert og ble lansert juni 2015. En viktig målsetting med E-læringsprogrammet er det skal ha en nasjonal overføringsverdi som skal bidra til å sikre en minimumskompetanse hos nyansatte og ufaglærte. Opplæringsprogrammet ligger tilgjengelig for alle kommuner på KS portalen – KS læring. Det er lagt stor vekt på en variasjon av ulike virkemidler i e-læringsprogrammet som for eksempel filmer, med fortellerstemme, refleksjonsspørsmål, lite og enkel tekst, bilder, interaktivitet og lenker videre til annet relevant materiale. E-læringsprogrammet er bygget opp med tilsammen syv moduler som alle inneholder relevant faglitteratur: • Taushetsplikt • Helse, miljø og sikkerhet (HMS) • Etikk og arbeid i andres hjem • Målrettet miljøarbeid • Pasientrettighetslovens kapittel 4A • Legemiddelhåndtering • Lov om kommunal helse – og omsorgstjenester kapittel 9 I denne rapporten presenteres resultatene etter en evaluering av dette e-læringsprogrammet. Det er evaluert opp mot prosjektets hovedmålsettinger og nytteverdi. Resultater fra evalueringen vil bli benyttet i en videreutvikling av programmet. Data benyttet i evalueringen er samlet inn gjennom en spørreskjemaundersøkelse rettet mot målgruppen for e- læringsprogrammet, samt telefonintervjuer med ledere i boliger til personell som har gjennomført e-læringsprogrammet. Data ble samlet inn senhøstes 2015 og våren 2016. Det ble sendt ut 64 spørreskjemaer og 8 ledere stilte seg disponibel for å bli intervjuet. Vi fikk inn 17 svar på spørreskjemaundersøkelsen og 6 ledere stilte til intervju. 17 av 64 respondenter gir en svarprosent på 27%, noe som er en lav svarprosent. Likevel mener vi at dataene kan gi et nyttig bilde av opplæringsprogrammet og at evalueringen kan brukes som en pekepinn i arbeidet med videreutvikling av programmet. Hovedfunnet i evalueringen er at flertallet svarer gjennomgående at de har endret sin forståelse, økt sin bevissthet og økt sin kunnskap om det å arbeide med mennesker med utviklingshemming, etter å ha gjennomgått opplæringsprogrammet. Ser vi nærmere på dette finner vi at de fleste brukerne har oppnådd en større forståelse og en større bevisstgjøring enn økt læring etter gjennomgang av modulene. To moduler utpeker seg der læringseffekten har vært større enn en endring i forståelse og bevisstgjøring, dette er modulene «Pasient – og brukerrettighetsloven kapittel 4a» og «Lov om kommunal helse- og omsorgstjenestelov kapittel 9». Denne forskjellen kan sees i sammenheng med uttalelsene fra lederne om at det ofte er noe mangelfull opplæring hva gjelder lovverk for nyansatte. Opplæringsprogrammet har potensiale for videreutvikling på spesielt følgende områder i følge respondentene i undersøkelsen. Pårørendearbeid, selvbestemmelse, kunnskap om samhandling med frivillige, en større modul om medisinhåndtering, språk og uttrykksformer og etikk som viktige temaer å belyse mere. Annet som ble trukket frem for å styrke programmet var muligheten for å kunne stoppe opp og involvere kolleger i gruppediskusjon. Det betyr at programmet bør utvikles slik at det er mulighet for å ta modulene separat og reflektere sammen på egen arbeidsplass. Testene i etterkant av hver modul ble vurdert som passe og for lavt nivå, dette bør det sees nærmere på. Denne evalueringen har som målsetting å vurdere om opplæringsprogrammet bidra til kompetanseheving og en kvalitetssikring av tjenestene. På bakgrunn av funnene presentert i denne rapporten og tilbakemeldingen fra brukere og lederne, finner vi at opplæringsprogrammet syntes å kunne fungere som en introduksjon til brukergruppen og som en del av den grunnleggende opplæringen til nyansatte. Vi anbefaler på bakgrunn av den lave svarprosenten i evalueringen, å se nærmere på denne gruppens synspunkter om ett års tid gjennom en tilsvarende spørreskjemaundersøkelse.
dc.language.isonob
dc.publisherSenter for omsorgsforskning
dc.subjecte-læring
dc.subjectutviklingshemmede
dc.titleKompetansehevende tiltak i tjenesten for personer med utviklingshemming. Evaluering av et e-læringsprogram
dc.typeResearch report
dc.description.versionPublished version
dc.rights.holder© Forfatterne/Senter for omsorgsforskning
dc.subject.nsi806


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel