En kasusstudie av innholdet i veiledningssamtaler mellom nyutdannede lærere og lokale veiledere
Chapter, Peer reviewed
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2438208Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for pedagogikk [269]
Originalversjon
Bjerkholt, E. (2014), En kasusstudie av innholdet i veiledningssamtaler mellom nyutdannede lærere og lokale veiledere In: Reinertsen, A.B., Groven, B., Knutas, A., Holm, A.: FoU i praksis 2013 conference proceedings, Akademika forlag, Trondheim, p.29-38Sammendrag
Artikkelen er basert på forfatterens doktorgradsavhandling (Bjerkholt, 2013) og drøfter betydningen av forskningsbasert kunnskap om veiledning. Doktorgradsavhandlingen har en sosiokulturell og dialogisk tilnærming og i artikkelen legges det vekt på å presentere hvordan de ulike analyseredskapene får fram noe av mangfoldet og kompleksiteten i slike samtaler. Resultater fra doktorgradsavhandlingen dokumenterer hvordan de nyutdannedes arbeidsoppgaver, arbeidssituasjon, kulturen på den enkelte skole og veiledningssamtalen som kontekst bidrar til å skape forutsetninger for hva som vektlegges i samtalene. Med utgangspunkt i denne kompleksiteten argumenteres det for å ta i bruk forskningsbasert kunnskap og analyse av veiledningssamtaler i utdanning av veiledere.
Beskrivelse
-