• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • 1 USN ansatte
  • Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
  • Institutt for estetiske fag
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • 1 USN ansatte
  • Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
  • Institutt for estetiske fag
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fokusgruppeintervju, et hjelpemiddel til å videreutvikle kunnskap om undervisningen i lærerutdanningen?

Gulliksen, Marte Sørebø; Hjardemaal, Finn R.
Journal article, Peer reviewed
Published version
Thumbnail
Åpne
Fokusgruppeintervju.pdf (197.4Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2438147
Utgivelsesdato
2011
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Institutt for estetiske fag [76]
Originalversjon
Gulliksen, M.S. & Gjardemaal, F.R. Fokusgruppeintervju, et hjelpemiddel til å videreutvikle kunnskap om undervisningen i lærerutdanningen?. Techne A, 2011(18), p. 175-190  
Sammendrag
I denne artikkelen diskuterer vi i hvilken grad fokusgruppeintervju kan være en egnet innfallsvinkel til å utvikle forskningsbasert kunnskap om undervisningen i faglærerutdanningen i formgiving, kunst og håndverk. Vi begynner med å beskrive feltet, det vil si forskningskonteksten og den praktiske virkeligheten som danner grunnlaget for våre refleksjoner. Deretter avklarer vi nærmere hva som kjenne-tegner fokusgruppeintervju og plasserer det i en videre metodologisk og vitenskapsteoretisk sammenheng. Så følger en drøfting av metodologiske ut-fordringer med særlig fokus på krav og forventninger til aktørene og i hvilken grad metoden gir valid innsikt. I forlengelsen av dette gjør vi oss noen tanker omkring hvordan materialet kan bearbeides. Drøftingene knyttes kontinuerlig til hvordan fokusgruppeintervjuer kan være et hjelpemiddel til å videreutvikle kunnskap om undervisningen i lærerutdanningen. Avslutningsvis sier vi litt om hvordan vi vil bruke dette videre i en praktisk gjennomføring av neste ledd i det større forskningsprosjektet denne artikkelen er en del av.
Utgiver
Nordiskt Forum för Forskning och Utvecklingsarbete inom utbildning i slöjd

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit