Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPodowska, Jadwiga B.
dc.date.accessioned2012-04-03T06:57:16Z
dc.date.accessioned2017-04-19T12:35:22Z
dc.date.available2012-04-03T06:57:16Z
dc.date.available2017-04-19T12:35:22Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationPodowska, J.B. Fraktal-læring. Kunstundervisning som dynamisk system. Techne A, 2011(17), p. 157-193
dc.identifier.isbn978-952-5097-30-6
dc.identifier.issn1238-9501
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2438142
dc.description.abstractI denne artikkelen ønsker jeg å presentere og undersøke teoretisk en strategi for undervisning i samtidskunst, med undervisningsemnet KunstLab som kontekst. KunstLaben er en reaksjon på modernismen som fortsatt utgjør grunnlaget i kunstundervisningen i lavere utdanning. Emnet har jeg utarbeidet selv og kalt KunstLab for å signalisere innholdets samtidskunstorienterte og eksperimenterende karakter. Strategien preges av utforskning og eksperimentering, både med teknologi og tankesett. KunstLaben varer i ca. 6 uker, og består av ulike oppgaver som skal synliggjøre for studentene tverrfaglighet og konseptuelle strategier i samtidskunst. Gjennom eksempler med eksisterende kunstverk, praktiske og strategiske oppgaver, ønsker jeg å skape en tilnærming til kunstens interdisiplinære og transdisiplinære karakter. Emnet KunstLab kan plasseres i kategorien fri kunstworkshop, hvor intellekt, følelser, refleksjon, språk og fornuft innfiltrerer hverandre i et dynamisk system. Gjennom litteratur undersøker jeg KunstLabens opprinnelse og grunnlag. I artikkelen forsøker jeg å svare på hvorfor jeg har utformet KunstLaben slik. Hvilken forforståelse har bidratt til dens utforming og innhold? Hvilke verdiprioriteringer ligger bak? Artikkelen inneholder en etter-analyse av læringsprosesser i KunstLaben gjennom bruk av dynamisk systemteori i et postmodernistisk perspektiv.
dc.language.isonob
dc.publisherNordiskt Forum för Forskning och Utvecklingsarbete inom utbildning i slöjd
dc.subjectalternativ undervisning
dc.subjectkunstundervisning
dc.subjectkonfluent pedagogikk
dc.subjectpostmoderne pedagogikk
dc.subjectfraktal-læring
dc.subjectsamtidskunst
dc.subjectkunst og forskning
dc.subjectkunst og vitenskap
dc.subjectspråk
dc.subjectdynamisk system
dc.subjectintelligens
dc.subjectKunstLab
dc.titleFraktal-læring. Kunstundervisning som dynamisk system
dc.typeJournal article
dc.typePeer reviewed
dc.description.versionAccepted version
dc.subject.nsi283


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel