Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSundet, Rolf
dc.contributor.authorJohansen, Arne
dc.date.accessioned2017-03-31T12:23:24Z
dc.date.available2017-03-31T12:23:24Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2436500
dc.description.abstractLikeverdig barnevern i hele landet og at det skulle bli bedre økonomistyring. Reformen innebar forvaltningsmessige endringer, og et ideologisk skifte ved innføring av evidensbaserte metoder. Det var en målsetting å redusere bruken av institusjoner og øke bruken av fosterhjem og hjemmebaserte tiltak. En sentral del av satsningene ved forvaltningsreformen var opprettelsen av fagteamene. De skulle være bindeleddet mellom det statlige barnevernet (Bufetat) og barnevernet i kommunene. I tillegg skulle de bistå kommunene i vanskelige saker. Metode Denne forskningsbaserte evalueringen ble gjennomført med bruk av både kvalitative og kvantitative datainnsamlinger. Den kvalitative delen av studien ble gjennomført ved bruk av fokusgruppeintervjuer med leder og ansatte fra både det kommunale og statlige barnevern samt bruker representanter som hadde deltatt i prosjektet. Kvantitative spørreskjema ble også sendt til leder, ansatte og brukerrepresentanter. Funn De samlede funn er fremstilt gjennom en kvantitative og kvalitative del. Funnene fra disse delene relateres til forskningsspørsmålene: 1. I hvilken grad har prosjektet nådd sine hoved og delmål og slik bidratt til endret samhandling mellom kommunalt og statlig barnevern, og 2. Hvilke gjenstående utfordringer kan beskrives ut fra resultatene av forskningsspørsmål 1 når det gjelder samhandling mellom nivåene, deres effekter på ansatte og brukere og hvordan disse kan bedres. Konklusjon Prosjekt Helhetlig barnevern i Vestfold har et tvetydig resultat med god effekt på samarbeid og forståelse på tvers av kommunalt og statlig barnevern, men hvor en bare delvis har lykkes i å realisere hovedmål og i mindre grad delmålene. Samhandling mellom nivåene og effekter på ansatte og brukere kan bedres ved at; 1. Effektene av kompetanseprogrammet ved RVTS må tas vare på gjennom oppfølging. Oppretthold og øk den etablerte faglige variasjon gjennom styrking av atferdperspektivet, traumebevisst omsorg og andre relevante perspektiv. 2. Barneforum, ungdomsforum, akuttforum og lederforum videreføres med forpliktende deltagelse.3. Økt fokus på lederrollen i relasjon til tiltakenes forsatte gjennomføring med forpliktelse og styrking av lederinvolvering på alle nivå. 4. Det økte fokuset på brukermedvirkning må følges opp med faktisk implementering av slik på alle nivå. Hva brukermedvirkning innebærer i praksis, i den enkelte sak, må utredes og gis et tydeligere innhold.5. Økt fokus på rammebetingelser med særlig vekt på faren for reduksjon i variasjon av tiltak med påfølgende redusert mulighet for fleksibel tilpasning til den enkelte bruker. Evalueringsforskning med fokus på effekten av topplederbeslutninger og statlige føringer bør gjennomføres med særlig fokus på effekten av standardisering av statlige føringernb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Buskerud og Vestfoldnb_NO
dc.relation.ispartofseriesSFPR-forskningsrapport; 13-2014
dc.subjectbarnevernnb_NO
dc.subjectpsykisk helsearbeidnb_NO
dc.title«Resultatevaluering av prosjekt Helhetlig Barnevern i Vestfold» -- En forskningsbasert evalueringnb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800nb_NO
dc.source.pagenumberupag.nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel