Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLoraas, Lars Erik Solvang
dc.date.accessioned2017-03-17T13:41:44Z
dc.date.available2017-03-17T13:41:44Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2434556
dc.description.abstractDenne oppgaven belyser: «Hvordan kan skolen utvikle et teamarbeid som gir læring og utvikling?». Dette er min problemstilling i oppgaven og konkretiseres med disse tre forskningsspørsmålene. • Hvordan kan teamarbeid bidra til å utvikle lærernes læring? • Hvordan kan teamarbeid bidra til å utvikle elevenes læring? • Hvordan kan man forbedre teamarbeidet på skolen? Valg av tema, problemstilling og forskningsspørsmål baserer seg på at skolen bruker mye tid og ressurser på teamarbeid. Da ser jeg det som viktig å belyse hva lærerne mener gir læring og utvikling gjennom teamarbeid, og hvordan en skole kan jobbe for å videreutvikle teamarbeidet. Det teoretiske rammeverket for oppgaven er tilpasset de tre forskningsspørsmålene. Det trekkes inn ulik team- og ledelsesteori, som belyser hvordan teamarbeid kan bidra til videreutvikle elevene, lærerne og skolen. Studiens metode er kvalitativ og består av en tilpasset brevmetode. Lærerne som deltok i studien, besvarte de tre forskningsspørsmålene ved å arbeide i en tilrettelagt prosess etter ITP-modellen. Empirien ble hentet fra en kombinert barne- og ungdomsskole som består av 210 elever og 32 lærere. Skolelederne og lærerne har vært med i satsingen «ungdomstrinn i utvikling» og gjennom deres arbeide med skolebasert kompetanseutvikling er det tatt inn empiri til masteroppgaven. Teamene belyser at lærernes læring i teamarbeid handler om faglige diskusjoner, god kommunikasjon, klare mål, erfaringsutveksling, delingskultur, refleksjon, hospitering og at teamarbeid bidrar til å dele den «tause» kunnskapen. De belyser også at teamarbeid som oppfordrer til delingskultur med tanke på undervisning, elevkunnskap, klasseledelse og læringsmiljø, vil bidra til at elevene får økt læringseffekt. De mener at hvis lærerne lærer, vil det utvikle elevenes læring. For å videreutvikle teamarbeidet på skolen, skriver teamene at ledelsen må gi klare intensjoner om hva som forventes av dem. Det er også viktig at ledelsen vurderer sammensetningen av lærerne, for å legge til rette for et godt teamarbeid med god dynamikk. Det kommer også frem at lærerne vil ha tydeligere informasjon om når endringer skal videreutvikles.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.subjectLærerenb_NO
dc.subjectlæringnb_NO
dc.subjectTeamarbeidnb_NO
dc.titleTeamarbeid for lærernes læringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber89 s.nb_NO
dc.description.localcodeMPED-UTDLEDnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel