Show simple item record

dc.contributor.authorRunsjø, Pål
dc.date.accessioned2017-02-14T09:28:47Z
dc.date.available2017-02-14T09:28:47Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.isbn978-8-27-860294-2
dc.identifier.issn2464-3505
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2430675
dc.description.abstractI artikkelen diskuterer jeg et utviklingsarbeid med en musikkforestilling med 10 lærerstudenter. Musikkforestillingen ble spilt for over 300 elever i 5-7. klasse på tre skoler. Den het «Hvor vil du gå» og hadde som undertittel: «Mobbing sett fra mobberens perspektiv». I handlingen ble mobberen Vivi Ann Blest Nielsen oppdratt med strenge krav fra foreldrene Carolia og Eugen. Hun lot sin frustrasjon gå utover medeleven Trulte Dombås. Andre markante roller i stykket var mor til Trulte, Trultes lærer, tilskuere til mobbing, en engel og en djevel. Utviklingsarbeidet baserte seg på aksjonslæring og besto av tre kvalitative standardiserte spørreundersøkelser. De ga grunnlag for planlegging steg for steg av musikkforestillingen, og en oppklarende kontrollsamtale fungerte som en kvalitetssikring av de tre spørreundersøkelsene. Læringsutbyttet gjenspeiles i denne artikkelens tittel «Å lære rollen og lærerrollen». Tittelen er valgt fordi rollene i musikkforestillingen ga studentene tanker omkring lærerrollen, det kan være både eksplisitte og vage refleksjoner i undersøkelsene som sier noe om overføringsverdien.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHøgskolen i Sørøst-Norgenb_NO
dc.relation.ispartofseriesSkriftserien fra Høgskolen i Sørøst-Norge;9
dc.subjectMusikkforestillingnb_NO
dc.subjectUtviklingsarbeidnb_NO
dc.titleÅ lære rollen og lærerrollennb_NO
dc.typeResearch reportnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110nb_NO
dc.source.pagenumber19nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record