Blar i Kommunalforskning på tittel
Viser treff 74-93 av 134
-
Nasjonale satser for tilskudd til ikke-kommunale barnehager 2015
(Working paper, 2014-10-16) -
Nord-Fron, Vågå, Sel – 1-2-3 kommuner? : et faktagrunnlag for vurdering av kommunesammenslutning
(TF-notat 2/2006, Working paper, 2006)Notatet inneholder et faktagrunnlag for de sammenslåingsvurdringene som kommunene Nord-Fron, Sel og Vågå er i gang med pr vinteren 2006. Det er tre sammenslåingskonstellasjoner som er aktuelle; 1) "Midt-dalen kommune" - ... -
Nordhordland Kommunestruktur 2015. Avgjerdsgrunnlag for val av vidare prosess (fase 2.1)
(Research report, 2013-12-20)Regionrådet for Nordhordland har hausten 2013 fått utarbeida ein rapport som vedtaksgrunnlag for val av vidare prosess knytt til prosjektet «Kommunestruktur 2015». Rapporten tek for seg ulike sider ved å velje å gå vidare ... -
Okka by. Evaluering av arbeidet med flyktninger i Eigersund kommune
(Research report, 2012-01-27)Hvordan jobber Eigersund kommune i forhold til flyktninger, og hvordan lykkes de i dette arbeidet. Denne evalueringen forsøker å belyse dette samt å gi noen anbefalinger for det videre arbeidet. Utfordringene og gledene ... -
Oppsummering administrasjon. SWOT-analyse for Regionråd Dalane
(Working paper, 2015-03-04)Telemarksforsking har på oppdrag fra Regionråd Dalane gjennomført SWOT-analyser for kommunene i regionen. Disse er Bjerkreim, Eigersund, Sokndal og Lund. -
Oppsummering politikere. SWOT-analyse for Regionråd Dalane
(Working paper, 2015-05-06)Telemarksforsking har på oppdrag fra Regionråd Dalane gjennomført SWOT-analyser for kommunene i regionen. Disse er Bjerkreim, Eigersund, Sokndal og Lund. -
Ore skole i Farsund kommune. Notat om konsekvenser av en nedleggelse
(Working paper, 2014-01-31)Hvilke konsekvenser har en nedleggelse av Ore skole? Vi har vurdert behov og kapasitet i de to naboskolene Borhaug og Vanse, utført analyser og gjort vurderinger knyttet til drift, økonomi og organisering. De økonomiske ... -
Personalkostnader pr. plass i barnehagene, 2013. Nasjonale tall for kontroll i henhold til barnehageloven § 14 a
(Working paper, 2014)Notatet er utarbeidet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet. Formålet er å presentere nasjonale gjennomsnittstall for personalkostnader pr. heltidsplass som kan benyttes ved kontroll av ikke-kommunale barnehagers bruk av ... -
Praktisering av sjølvkostprinsippet i kommunane
(Research report, 2011)Kommunal- og regionaldepartementet (KRD) har ansvar for utarbeiding av retningsliner for utrekning av sjølvkost. Kommunane har, innanfor gjeldande lover og reglar, ein viss fridom til å fastsetja satsar for kommunale ... -
Regnskapsføring av finansielle instrumenter
(TF-notat 5/2005, Working paper, 2005-03-08)Det har i de siste årene vært en omfattende økning i bruken av finansielle instrumenter i kommunene, både med hensyn til volum, type instrumenter og anvendelsesområder. Dette har gitt mange nye utfordringer når det gjelder ... -
Samarbeid med god glid! : forslag til styringsprinsipper og praktiske budsjetteringsrutiner for kommuner og interkommunale samarbeidstiltak i Midt-Telemark
(Arbeidsrapport 19/2003, Working paper, 2003)Denne rapporten bringer diskusjonen om interkommunalt samarbeid fra det mer ”festtalepregede” intensjonsstadiet ned til hverdagslige temaer som budsjettrutiner, styringsmodeller og modeller for utgiftsfordeling. Rapporten ... -
Selvkost i Volda kommune. Vann, avløp og feiing
(Working paper, 2014-02-18)Dette notatet oppsummerer funn fra gjennomgang og kvalitetssikring av Volda kommunes beregning av selvkost på områdene vann, avløp og feiing. Vi har ikke funnet vesentlige feil i Volda kommunes avgiftsberegning. På ... -
Senter for produksjon av barne- og ungdomsteater. Kostnader ved etablering i Vestfold
(Working paper, 2014-04-10)Som en av Teater Ibsens eiere, har Vestfold fylkeskommune bedt om at teateret etablerer et senter for produksjon av barne- og ungdomsteater i Vestfold. Dette notatet vurderer kostnader knyttet til en slik etablering. -
Skolestruktur i Stange kommune
(Research report, 2014-06-26)Rapporten er en utredning av skolestruktur i Stange kommune. Vi har utført analyser og gjort vurderinger knyttet til økonomi, drift, kapasitet og samfunnsmessige forhold. Elevtalls- og befolkningsutvikling på kommunenivå ... -
Statlig styring og finansiering av kommunale miljøvernoppgaver : prinsipper og vurderinger av egnede virkemidler
(TF-notat 25/2009, Working paper, 2009-05-25)Dette notatet studerer hvordan natur- og miljørelaterte kommunale oppgaver kan finansieres og styres. Vi ser dels på finansiering gjennom inntektssystemet og dels på finansiering utenfor inntektssystemet, dvs. øremerkede ... -
Svart økonomi i bygge- og anleggsbransjen : med særleg vekt på Grenland
(Rapport 242, Report, 2008-11-24)Rapporten behandler tre forhold innenfor bygge- og anleggsbransjen som forskningsmessig kan sees uavhengig av hverandre, omfanget av svart arbeid, brudd på HMS-reglementet og såkalte svarte konkurser. Svarte konkurser er ... -
Telletidspunkt og tilskudd til private barnehager. Tillegg til TF-rapport 298
(Working paper, 2012-08-24)Et sentralt spørsmål ved beregning av tilskudd til private er hvilke metoder som legges til grunn for telling av antall barn i barnehage. For å sikre full likebehandling bør barn i private og kommunale barnehager telles ... -
Tilskudd til ikke-kommunale barnehager i 2012. Utredning av nasjonale satser
(TF-notat 15/2011, Working paper, 2011)I notatet utredes og presenteres forslag til nasjonale satser for tilskudd til ikkekommunale barnehager i 2012. Satsene er beregnet på bakgrunn av retningslinjene i forskrift om likeverdig behandling ved utmåling av tilskudd ... -
Tiltaksprofil og økonomi : barnevernstjenesten i Kragerø
(Rapport 278, Research report, 2011)Rapporten konkluderer med at selv om Kragerø har høye utgifter til barnevern, trenger tjenesten tilførsel av ressurser. Når det gjelder tiltaksprofil og prioritering av ressurser, kan det på lenger sikt være gevinster å ... -
Tiltaksprofil og økonomi for barnevernstjenesten i Brønnøy
(Rapport 287, Research report, 2011)Rapporten konkluderer med at barnevernstjenesten i større grad må prioritere ledelse av tjenesten og systemrettet arbeid. For å kunne gjennomføre snuoperasjoner og få til en bedre og mer effektiv barnevernstjeneste, er det ...