Blar i Institutt for språk og litteratur på forfatter "Bueie, Agnete Andersen"
-
Bedre revisjonskompetanse gjennom eksplisitt opplæring i revisjonsstrategier?
Bueie, Agnete Andersen (Journal article; Peer reviewed, 2019)Evnen til å kunne revidere tekst er en viktig del av skrivekompetansen, og det er en etablert oppfatning at erfarne skrivere har en bredere forståelse av hva tekstrevisjon innebærer enn uerfarne skrivere. I denne artikkelen ... -
Digitalisering i grunnskolelærerutdanningen: Om faglige forskjeller i arbeidet med profesjonsfaglig digital kompetanse
Hjukse, Hjørdis; Aagaard, Toril; Bueie, Agnete Andersen; Moser, Thomas; Vika, Karl Solbu (Peer reviewed; Journal article, 2020)Forskning viser at utviklingen av lærerstudenters profesjonsfaglige digitale kompetanse (PfDK) i svak grad har vært arbeidet med i norsk grunnskolelærerutdanning. Imidlertid er det behov for oppdaterte studier og kunnskap ... -
Elevperspektiv på eksamensoppgavene i norsk skriftlig
Norendal, Audhild; Bueie, Agnete Andersen (Peer reviewed; Others, 2019)Med fagfornyelsen som skal gjelde fra 2020, diskuteres eksamensordningen. En ekspertgruppe som har fått i oppgave å se på eksamensordningene i skolen, har pekt på at det er gjort lite forskning på eksamen, og at vi har få ... -
From digital competence to Professional Digital Competence: Student teachers’ experiences of and reflections on how teacher education prepares them for working life
Almås, Aslaug Grov; Bueie, Agnete Andersen; Aagaard, Toril (Peer reviewed; Journal article, 2021)The authors of this article have collaborated as part of a steering group for Norwegian state-funded research and development project designed to enhance the professional digital competence (PDC) of both teacher educators, ... -
Nyttige og mindre nyttige lærerkommentarer - slik elevene ser det
Bueie, Agnete Andersen (Journal article; Peer reviewed, 2016)Sammendrag Til tross for en etablert oppfatning av tilbakemeldingers betydning for læring, er elevenes oppfatning og vurdering av tilbakemelding et lite utforsket område. Hvilke tilbakemeldinger synes elevene er nyttige? ... -
Teacher educator in a digital age: A study of transformative agency
Aagaard, Toril; Bueie, Agnete Andersen; Hjukse, Hjørdis (Peer reviewed; Journal article, 2022)Digitalization pushes teacher educators (TEds) worldwide to consider if, and when, traditional educational practices work, and when students and society would benefit fromdeveloping the practices. In this article, we ...