Blar i Institutt for språk og litteratur på utgivelsesdato
Viser treff 41-60 av 140
-
Bedre revisjonskompetanse gjennom eksplisitt opplæring i revisjonsstrategier?
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Evnen til å kunne revidere tekst er en viktig del av skrivekompetansen, og det er en etablert oppfatning at erfarne skrivere har en bredere forståelse av hva tekstrevisjon innebærer enn uerfarne skrivere. I denne artikkelen ... -
Language contact across the lifespan
(Chapter, 2019)The outcome of a multilingual encounter depends on a number of factors. Contact may be of various kinds and may differ in duration, and speakers may belong to different sociocultural groups depending on such variables as ... -
Evaluative conduct in teacher–student supervision: When students assess their own performance
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The practice of evaluating one’s own performance or that of another is ubiquitous across workplaceand institutional settings and is foundational to the educational endeavour. In contrast to the tradi-tional dynamic of ... -
Boka eller filmen? En studie av det empatiskapende potensialet i Jonas Hassen Khemiris Jag ringer mina bröder og Ett öga rødt og filmede adaptasjoner av disse
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Artikkelen studerer filmatiseringen av Jonas Hassen Khemiris roman Ett öga rött (2007 og 2003) og den filmede dramatiseringen av hans roman Jag ringer mina bröder (2014 og 2012). På bakgrunn av forskning på skjønnlitteraturens ... -
Gender shift in a Norwegian diminutive construction
(Peer reviewed; Journal article, 2019)In this article, we discuss the ei litta construction in Norwegian, a construction that involves the use of feminine morphology combined with non-feminine nouns, and expresses evaluation. Through corpus analyses and an ... -
Face-to-face promotive interaction leading to successful cooperative learning:Review study
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The article presents a review of 34 studies conducted from 1995 to 2017 focusing on face-to-face promotive interaction (FtFPI) factors that may lead to successful cooperative learning (CL) in small groups, as guided by the ... -
Face-to-face promotive interaction leading to successful cooperative learning: A review study
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The article presents a review of 34 studies conducted from 1995 to 2017 focusing on face-to-face promotive interaction (FtFPI) factors that may lead to successful cooperative learning (CL) in small groups, as guided by the ... -
Pavlenkos metode
(Chapter, 2019)I denne artikkelen tar jeg for meg spørsmålet om kreativitet i akademisk skriving innenfor lingvistikkfaget. Jeg tar utgangspunkt i bruken av narrativer i tekstene til to teoretisk sett svært ulike lingvister: Steven Pinker ... -
Avgangseksamen i norsk – på kva måtar gir oppgåvene mogelegheit til kreativ akademisk skriving?
(Chapter, 2019)I teksten forsøker eg å finne ut av korleis studentane er førebudde på den akademiske skrivinga i høgare utdanning. Det sentrale spørsmålet er kor vidt skriveoppgåvene i skulen opnar opp for at elevane kan komme med ... -
Formative Assessment of Writing (FAoW): A Confirmatory Factor Structure Study
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This validation study was undertaken to evaluate the construct of Formative Assessment of Writing (FAoW) operationalized by an instrument with 50 Likert scale items. To identify the EFL learners’ experiences of FAoW ... -
The phonology and micro-typology of Arabic R
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The R sound exhibits considerable variability both across and within Arabic dialects; one that covers place and manner of articulation, as well as the notorious emphatic-plain distinction. Some R phones are in contrastive ... -
The Literary Adaptation of Vǫluspá in Hauksbók and Snorra Edda
(Peer reviewed; Journal article, 2019)The three versions of Vǫluspá display substantial differences in their references to speaker and audience. In 2013, the present author investigated such references in the Codex Regius version of the poem, and argued that ... -
Terminología y parámetros del voseo: Una definición del voseo nacional argentino
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Este trabajo propone una terminología de referencia para el grupo de variedades voseantes en el español americano. Pretende contribuir a la literatura sobre el voseo en dos aspectos de relevancia. Por un lado, el sistema ... -
Bildebøker og emosjonelle leserreaksjoner. Om kunst og etikk.
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Kunst henvender seg ofte til publikums emosjoner. I denne artikkelen undersøker jeg hvordan visse bildebøker vekker affektive responser. Dette gjør jeg ved å støtte meg til Knud Ejler Løgstrups (1905–81) kunstfilosofi og ... -
Hvordan lages barn? Bildebøker for barn om hvordan barn blir til
(Peer reviewed; Journal article, 2019)I denne artikkelen analyseres fire bildebøker for barn der temaet er hvordan barn blir til. Målet er å undersøke hvordan voksensamfunnet formidler dette tilsynelatende tabubelagte og sensitive emnet til små barn gjennom ... -
PhD revisited: Formative assessment of writing in English: A school- based study of perceptions, practices and transformations
(Chapter, 2019)This chapter reports from a doctoral study (Burner, 2016a) that explored teacher and student perceptions and practices of formative assessment (FA) in English writing classes. Four English teachers and their students (N=100) ... -
Kritisk lesing av historiske saktekster. Fire vg3-elevers forståelse av en antisemittisk tekst
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Kritisk tilnærming til tekst er et av områdene i de nye kjerneelementene i norskfaget. I denne artikkelen undersøker vi hvordan høypresterende elever på Vg3 forstår en historisk saktekst med antisemittisk innhold, og hvilke ... -
Mehrsprachigkeitsdidaktik im frühen DaF-Unterricht in Dänemark und Norwegen – Lehrer- und Schülerperspektiven
(Journal article; Peer reviewed, 2019)In den skandinavischen Ländern arbeitet man seit vielen Jahren daran, den früheren Start mit 2. Fremdsprachen an den Schulen einzuführen. Seit einer Schulreform im Jahre 2014 wird nun in Dänemark DaF-Unterricht bereits ab ... -
Elevperspektiv på eksamensoppgavene i norsk skriftlig
(Peer reviewed; Others, 2019)Med fagfornyelsen som skal gjelde fra 2020, diskuteres eksamensordningen. En ekspertgruppe som har fått i oppgave å se på eksamensordningene i skolen, har pekt på at det er gjort lite forskning på eksamen, og at vi har få ... -
"Et språk som alle andre". Om norsk romani i samfunn og utdanning
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Norsk romani og andre nasjonale minoritetsspråk representerer en historisk norsk flerspråklighet, en form for flerspråklighet som er mindre synlig i norsk offentlighet og i norske lærerutdanninger enn annen simultan bruk ...