Browsing Institutt for pedagogikk by Document Types "Chapter"
Now showing items 1-14 of 14
-
Avdelingslederes rolle som ledere i videregående skole
(Chapter; Peer reviewed, 2014)God ledelse er avgjørende for systematisk utvikling av skolen. Videregående skoler er komplekse organisasjoner med rektor som «konsernledere» med et utadgående perspektiv, mens avdelingslederne leder innad. De fleste ... -
Barnehagen som lærende organisasjon: bruk av nære læringsformer som veiledning og simulatortrening i forhold til kompetanseutviklingen for assistentene
(Chapter; Peer reviewed, 2014)Framtidens barnehage (Meld. St. 24) peker på at det må satses mer systematisk på kompetanseutvikling for å sikre et minimum av barnehagefaglig kompetanse hos ansatte uten relevant utdanning og erfaring. Kompetansestrategien ... -
Developing Digital Citizenship and Civic Engagement Through Social Media Use in Nordic Schools
(Chapter, 2021)In this chapter, we explore the factors involved in developing digital citizenship through social media use in schools for 14-year-old students in four Nordic countries. The call for digital citizenship and digital citizenship ... -
En kasusstudie av innholdet i veiledningssamtaler mellom nyutdannede lærere og lokale veiledere
(Chapter; Peer reviewed, 2014)Artikkelen er basert på forfatterens doktorgradsavhandling (Bjerkholt, 2013) og drøfter betydningen av forskningsbasert kunnskap om veiledning. Doktorgradsavhandlingen har en sosiokulturell og dialogisk tilnærming og i ... -
Forskningssirkler som praksisfellesskap
(Chapter, 2019)Kapittelet er basert på et nordisk forsknings- og utviklingsprosjekt: «Profesjonalisering gjennom veiledning – ProV», og handler om praksisfellesskap i tre forskningssirkler henholdsvis i Finland,1 Norge og Sverige. ... -
How Philosophizing the Dialogos Way Can Promote Education for Sustainable Development
(Chapter, 2021)This paper is an inquiry into an action research process in which staff from a combined vocational and academic upper secondary school philosophized “The Dialogos Way” together, as part of ongoing curriculum reforms in ... -
Increased Work Demands for Early Childhood Education Leaders: A self-study on the use of case method in adult leadership education
(Chapter, 2023)Based on an analysis of statements and snaplogs from four Danish female students writing their masters’ thesis between December 2019 and April 2020, the paper aims to shed light on how mature female students cope with the ... -
Lederes faglige legitimitet og medarbeideres lojalitet; to sider av samme sak?
(Chapter; Peer reviewed, 2014)Doktorgraden: Nyutdannede pedagogiske lederes mestring og appropriering av barnehagens kulturelle redskaper (?degård, 2011), viser at førskolelærernes formelle faglige barnehagelærerutdanning gir lite legitimitet. Resultatet ... -
Om Askeladdens metode. Essayet som erkjennelsesvei og visdomsdannende skrivepraksis.
(Chapter, 2019)Dette essayet kretser rundt ideen om at essaysjangeren er særlig egnet til å skape erkjennelse og forberede for refleksiv og etisk praksis. Det åpner in medias res. På dialektisk vis veksles det mellom filosofiske og ... -
Samfunn og samhandling under press: Betydning for pedagogisk praksis og teori
(Chapter, 2024)Samfunnet er i endring – det uforutsette setter sine spor; kriser, trusler, etterretning, pandemier, krig, ideologikonflikter, teknologisk utvikling, målstyring, økonomiske forskjeller og miljø- og bærekraftutfordringer ... -
Studentaktiv forskning – Metode(r) for utvikling av kompetanse
(Chapter, 2017)