Browsing Institutt for pedagogikk by Subject "281"
Now showing items 1-6 of 6
-
En kasusstudie av innholdet i veiledningssamtaler mellom nyutdannede lærere og lokale veiledere
(Chapter; Peer reviewed, 2014)Artikkelen er basert på forfatterens doktorgradsavhandling (Bjerkholt, 2013) og drøfter betydningen av forskningsbasert kunnskap om veiledning. Doktorgradsavhandlingen har en sosiokulturell og dialogisk tilnærming og i ... -
KRL-faget og fritaksrett for muslimske elevar
(Journal article; Peer reviewed, 2005)I denne artikkelen vil eg drøfta fritaksretten for muslimske elevar med utgangspunkt i funn gjort i eige FoU-arbeid og nasjonale og internasjonale studiar. Fritaksretten blir set i lys av spørsmålet om religionsfridom og ... -
Teachers' approaches to digital stories - tensions between new genres and established assessment criteria
(Journal article; Peer reviewed, 2014)New practices in technology-rich schools call for teachers who can be responsive to change. This article explores a group of Norwegian upper-secondary school teachers’ approach to students’ digital stories – a multimodal ... -
Veiledning og taus kunnskap. På hvilken måte kan veiledning ha betydning for refleksjon i forbindelse med handling?
(Master thesis, 1996)Problemstillingen som behandles i denne avhandlingen er: På hvilken måte kan veiledning ha betydning for refleksjon i forbindelse med handling? Dette belyses i hovedsak utfra Schöns teori om praktisk yrkeskunnskap og ... -
Why Education for Sustainable Development Needs Early Childhood Education: The Case of Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2013-07-11)With this article, the author intends to outline a legitimising basis for implementing education for sustainable development (ESD) in early childhood education, in juridical, pedagogical and political terms. Starting from ... -
Åpning av lukkede rom. En kvalitativ studie av innholdet og dialogene i veiledningssamtaler mellom nyutdannede lærere og lokale veiledere
(Doctoral thesis; Peer reviewed, 2013-03-04)The title of this doctoral thesis is “Opening closed rooms. A qualitative study of the content and dialogues in mentoring sessions between newly qualified teachers (NQTs) and local mentors”. It is a case-study based on ...