• En teoretisk utdyping av rom og materialitet som pedagogisk ressurs i barnehagen 

      Nordtømme, Solveig (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Denne artikkelen diskuterer et ontologisk grunnlag og er en teoretisk utforskning av rom og materialitet som en pedagogisk ressurs i barnehagen. Oppmerksomheten er rettet mot barns lekeerfaringer i samspill med rom og ...
    • Evaluation of the Lamer social competence in preschool scale 

      Løkken, Ingrid Midteide; Broekhuizen, Martine; Moser, Thomas; Bjørnestad, Elisabeth; Hegna, Maren Meyer (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      The Lamer Social Competence in Preschool Scale (LSCIP) has been widely used in Norway to assess children’s social competence; however, the six-factor structure has not been validated since the scalewas developed. The aim ...
    • Fagsamtaler i barnehagen 

      Gjems, Liv; Jansen, Turid Thorsby; Tholin, Kristin Rydjord (Journal article; Peer reviewed, 2012)
      The intention with this article is to develop knowledge about the potential in conversations about different subjects in early childhood education (ECE). The Research question is ”How can ECE teachers engage children to ...
    • Litterasitetsfremmende samtaler i barnehagen 

      Slettner, Sigrun; Gjems, Liv (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Formålet med denne studien er å undersøke hvordan tidlig litterasitet kan støttes og fremmes i samtaler mellom en barnehagelærer og ulike barn. Teori og forskning om barns tidlige litterasitet vektlegger at barn lærer ...
    • På leit etter grunnlag for norske barnehagers matematikkdidaktiske arbeid med romforståelse : et systematisk søk på forskning om barns utvikling av romforståelse gjort i barnehagekonteksten 1995-2010 

      Føsker, Line Ingjerd Rønning (Journal article; Peer reviewed, 2015)
      Denne oversiktsartikkelen gir en presentasjon av 16 internasjonale forskningsarbeider som ser på barns romforståelse i en barnehagekontekst. Arbeidene består av 14 vitenskapelige artikler, en bok og en doktorgrad, og disse ...
    • Refleksjon i barnehagelærerutdanningen 

      Moxnes, Anna Rigmor (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Hensikten med denne artikkelen er å diskutere hvordan refleksjon anvendes i ulik fag- og forskningslitteratur som omhandler barnehagelærerutdanningen. I studier av tekstene finner jeg at refleksjon knyttes til teori og ...