• Interseksjonelle framtidsfortellinger: Hvem får drømme om framtiden? 

      Munoz Llort, Sonia; Puenchir, Maria; Utsi, Inga Márjá; Orning, Sara Elisabeth Sellevold (Journal article; Peer reviewed, 2021)
      Framtidsfortellinger er tilknyttet epistemologiske, strukturelle og institusjonelle rammer. Disse rammene setter grenser for hvordan vi kan se for oss drømmene våre for framtiden og hvem som har anledning til framtidsdrømming. ...
    • Investigative modes in research on data use in education. 

      Prøitz, Tine Sophie; Mausethagen, Sølvi; Skedsmo, Guri (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      This article reports on the findings from a literature review of research on data use in education published in English, German and Scandinavian languages. The review is inspired by methods for systematic mapping. The ...
    • Is there a gender gap? A meta-analysis of the gender differences in students' ICT literacy 

      Siddiq, Fazilat; Scherer, Ronny (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      The study of gender differences in academic achievement has been one of the core topics in education, especially because it may uncover possible gaps and inequalities in certain domains. Whereas these differences have ...
    • «Jeg ble langt mer skjerpet» – erfaringer med digitalt samarbeid om undervisningspraksis 

      Øvreås, Steinar; Kittilsen, Silje; Foyn-Bruun, Emilie Elisabeth; Bjerknes, Anne-Line (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      I denne artikkelen presenteres en studie som undersøker hvordan et kollegialt samarbeidsprosjekt formes og påvirkes av digital teknologi. Studien er et selvstudium gjort av fire lærerutdannere i barnehagelærerutdanningen ...
    • Joint reflection on action – a prerequisite for inclusive education? A qualitative study in one local primary/lower secondary school in Norway 

      Bjørnsrud, Halvor; Nilsen, Sven (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      The main theme of this article is teachers’ experiences of how joint reflection and common follow-up practices impact on the development of inclusive education. The study was conducted using an adapted letter method, where ...
    • Just a Buzzword? The use of Concepts and Ideas in Educational Governance 

      Stenersen, Christine Rendahl; Prøitz, Tine Sophie (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      In this article, a study of combined discursive emphasis on the concepts “culture for learning” and “learning outcomes” in recent education policy messages is presented. These concepts have been individually examined but ...
    • Kampen om karakteren. Elevers motspill i møte med læreres vurderingspraksis i videregående skole 

      Lødding, Berit; Seland, Idunn; Prøitz, Tine Sophie (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Det er kjent at ungdoms forhold til voksne, inkludert lærere, i større grad enn i tidligere generasjoner er preget av forhandlinger og fravær av opposisjon. Denne artikkelen undersøker hvordan elever og lærere omtaler ...
    • Klasa szkolna jako przestrzeń komunikacyjna. Przykład norweski 

      Pietran, Klaudia; Blaszczyk, Maja (Book, 2019)
      Artykuł podejmuje problematykę komunikacji w norweskiej szkole. We wstępie autorki zapoznają czytelnika z obowiązującym systemem szkolnym, by następnie przejść do krótkiej charakterystyki podstawowych umiejętności, które ...
    • Knowledge Development through Hybrid Leadership Practices 

      Bøe, Marit; Hognestad, Karin (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      This article considers the formal teacher leaders’ practices of leading knowledge development at the department level in early childhood education and care. To better understand these practices, we have utilised the ...
    • Kollegaveiledning i "Teacher support teams": En egnet metode for profesjonskvalifisering for lærere i høyere utdanning? 

      Eik, Liv Torunn; Lyberg, Anne Marit; Wittek, Anne Line (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Studien omhandler erfaringer med kollegaveiledning i «Teacher support teams» (TSTs) ved et norsk universitet. Hensikten var å undersøke om veiledning i slike team kan være en egnet metode for profesjonskvalifisering hos ...
    • Kommunikasjon og elevers innsats i kroppsøving 

      Frigstad, Trond (Journal article; Peer reviewed, 2020)
      Formålet med studien er å vise hvordan student og forsker i lærerutdanningen kan få innsikt i hvordan kommunikasjon innvirker på elevers innsats i kroppsøving. Studien bygger på en forundersøkelse, observasjon av en ...
    • KRL-faget og fritaksrett for muslimske elevar 

      Duesund, Knut (Journal article; Peer reviewed, 2005)
      I denne artikkelen vil eg drøfta fritaksretten for muslimske elevar med utgangspunkt i funn gjort i eige FoU-arbeid og nasjonale og internasjonale studiar. Fritaksretten blir set i lys av spørsmålet om religionsfridom og ...
    • Kunst og håndverk i et didaktisk perspektiv 

      Aakre, Bjørn Magne (Journal article, 2004)
      Kunst og håndverk ble et nytt fag i norsk grunnskole fra 1997. Innholdet i den nye fagplanen er vesentlig forandret fra den gangen faget het forming. Men hvorfor skiftet faget navn fra forming til kunst og håndverk? Og ...
    • Kunst og håndverk, et skolefag for fremtiden? 

      Aakre, Bjørn Magne; Kjosavik, Steinar (Journal article, 2001)
      Kunst og håndverk er blant de fagene elever i grunnskolen liker best. Elevene opplever at kunst og håndverk er lærerikt, interessant, nyttig og fremtidsrettet. Men elevene savner også viktige emner i faget, og overgangen ...
    • Kvinnelige forskeres forventninger til professorrollen 

      Svenkerud, Sigrun; Ballangrud, Brit Bolken; Drake, Irmelin; Ulvestad, Jorun Margrethe (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Vi undersøker hvordan den nye professorrollen oppleves av kvinner som er på vei inn i professorstillinger sett i lys av reformene i universitets- og høgskolesektoren de seneste årene. Betraktningene til de fremtidige ...
    • Kvinnelige og mannlige professorers synlighet i mediene. En undersøkelse av kvinnelige og mannlige professorer i VG og Aftenposten 

      Svenkerud, Sigrun; Ballangrud, Brit Bolken (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Denne undersøkelsen dreier seg om mannlige og kvinnelige professorers synlighet i mediene, nærmere bestemt om hvordan professorer brukes som kilde i VG og Aftenposten, de to største norske riksavisene. Vi har fremsatt fem ...
    • Leadership Strategies in Diverse Intake Environments 

      Ballangrud, Brit Bolken; Paulsen, Jan Merok (Peer reviewed; Journal article, 2018)
      The case study subjected in this paper was designed to illuminate how school leadership strategies and interventions mediate external demands, in the form of the academic press, for raised outcomes, imposed from the policy ...
    • Learning about concepts through everyday language interactions in preschools 

      Gjems, Liv (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      Background. In several Nordic countries, the pedagogy in preschools has a social pedagogical ideal. The focus is on development of social competence, aiming to empower children. There is only minimal focus on teaching and ...
    • Lederes faglige legitimitet og medarbeideres lojalitet; to sider av samme sak? 

      Ødegård, Elin (Chapter; Peer reviewed, 2014)
      Doktorgraden: Nyutdannede pedagogiske lederes mestring og appropriering av barnehagens kulturelle redskaper (?degård, 2011), viser at førskolelærernes formelle faglige barnehagelærerutdanning gir lite legitimitet. Resultatet ...
    • Legitimizing private school policy within a political divide: the role of international references 

      Dieudè, Alessandra (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Researchers are increasingly emphasizing the importance of international actors’ influence on defining education policy in different contexts. The article argues that referencing international organizations is a way of ...