• I en helhetlig tilnærming til læring er omsorg i sentrum 

      Bøe, Marit; Hognestad, Karin; Steinnes, Gerd Sylvi; Fimreite, Hege; Moser, Thomas (Journal article, 2020)
      En helhetlig tilnærming til læring som ser omsorg, lek, læring og danning i sammenheng, er formulert i mandatet for barnehagelærerens arbeid (Utdanningsdirektoratet, 2017). Barnehagelærere møter i dag læringsdiskurser som ...
    • ‘I finally understand my mistakes’ – the benefits of screencast feedback 

      Bjerknes, Anne-Line; Opdal, Lars; Canrinus, Esther Tamara (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      This study explores the impact of screencast feedback on maths tests for junior and high school students. While prior research emphasises the influence of feedback on learning, its effectiveness varies with type and delivery. ...
    • I nærkamp med Notefienden: Skam, myndiggjøring og performativ læring 

      Schøien, Kristin Solli; Bandlien, Bjørn-Terje; Østern, Anna-Lena (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Denne studien er et bidrag til performativ musikkforskning, med et pedagogisk utgangspunkt. Metodologisk utforsker forfatterne eksperimentelle innganger til musikkforskning gjennom performance-skriving og collageteknikk. ...
    • Identity Expression—the Case of ‘Sakawa’ Boys in Ghana 

      Alhassan, Abdul-Razak Kuyini; Abukari, Ridwan (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      Internet fraud remains a problem in Ghana and thus attracts the attention of teachers, researchers, civil society organisations, the state and policymakers. Existing studies on Internet fraud focused on the reasons, combat ...
    • IKT og nye llæreprosesser: Avsluttende rapport ved Høgskolen i Vestfold November 2003 

      Øhra, Mattias (Research report, 2003)
      Prosjektet IKT og nye læreprosesser ble igangsatt høsten 2000 med to forsøksklasser henholdsvis på allmennlærer- og førskolelærerutdanningen. Ett år senere ble prosjektet utvidet/oppskalert til å gjelde alle nye studenter ...
    • Inaktive ungdommer - en av vår tids største utfordringer. Sluttrapport (2015 – 2018) 

      Moshuus, Geir H.; Ask, Trine Skjævestad; Bordevich, Kathrine; Bunting, Mette; Gulløy, Elisabeth; Halvorsen, Torill Aagot; Svenni, Trine West; Tjelta, Thomas (Research report, 2019)
      FARVE-prosjektet «Inaktiv ungdom en av vår tids største utfordringer» (2015-2019) kom som et tilsvar til den omfattende kvantitative forskningen på skolegjennomføring og –avbrudd som forelå i Norge rundt 2012, da det var ...
    • Interaction-quality and children’s social competence in Norwegian ECEC. 

      Løkken, Ingrid Midteide; Broekhuizen, Martine; Barnes, Jaqueline; Moser, Thomas; Bjørnestad, Elisabeth (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      This study investigated whether interaction quality in toddler groups, when children were age three, was associated with changes in children’s social competence from age three to age five years in Norwegian Early Childhood ...
    • Internet interventions for parents of young children: A cross-sectional study of health, social, and welfare professionals’ attitudes to their use 

      Størksen, Hege Therese; Nielsen, Bettina; Haga, Silje Marie; Drozd, Filip (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Background: Despite the increasing popularity of internet-based parent support interventions (IPSI[s]), little is known about attitudes that might promote or prevent the uptake of such interventions among professionals ...
    • Interseksjonelle framtidsfortellinger: Hvem får drømme om framtiden? 

      Munoz Llort, Sonia; Puenchir, Maria; Utsi, Inga Márjá; Orning, Sara Elisabeth Sellevold (Journal article; Peer reviewed, 2021)
      Framtidsfortellinger er tilknyttet epistemologiske, strukturelle og institusjonelle rammer. Disse rammene setter grenser for hvordan vi kan se for oss drømmene våre for framtiden og hvem som har anledning til framtidsdrømming. ...
    • Investigative modes in research on data use in education. 

      Prøitz, Tine Sophie; Mausethagen, Sølvi; Skedsmo, Guri (Journal article; Peer reviewed, 2017)
      This article reports on the findings from a literature review of research on data use in education published in English, German and Scandinavian languages. The review is inspired by methods for systematic mapping. The ...
    • Is there a gender gap? A meta-analysis of the gender differences in students' ICT literacy 

      Siddiq, Fazilat; Scherer, Ronny (Journal article; Peer reviewed, 2019)
      The study of gender differences in academic achievement has been one of the core topics in education, especially because it may uncover possible gaps and inequalities in certain domains. Whereas these differences have ...
    • «Jeg ble langt mer skjerpet» – erfaringer med digitalt samarbeid om undervisningspraksis 

      Øvreås, Steinar; Kittilsen, Silje; Foyn-Bruun, Emilie Elisabeth; Bjerknes, Anne-Line (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      I denne artikkelen presenteres en studie som undersøker hvordan et kollegialt samarbeidsprosjekt formes og påvirkes av digital teknologi. Studien er et selvstudium gjort av fire lærerutdannere i barnehagelærerutdanningen ...
    • Joint reflection on action – a prerequisite for inclusive education? A qualitative study in one local primary/lower secondary school in Norway 

      Bjørnsrud, Halvor; Nilsen, Sven (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      The main theme of this article is teachers’ experiences of how joint reflection and common follow-up practices impact on the development of inclusive education. The study was conducted using an adapted letter method, where ...
    • Just a Buzzword? The use of Concepts and Ideas in Educational Governance 

      Stenersen, Christine Rendahl; Prøitz, Tine Sophie (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      In this article, a study of combined discursive emphasis on the concepts “culture for learning” and “learning outcomes” in recent education policy messages is presented. These concepts have been individually examined but ...
    • Kampen om karakteren. Elevers motspill i møte med læreres vurderingspraksis i videregående skole 

      Lødding, Berit; Seland, Idunn; Prøitz, Tine Sophie (Journal article; Peer reviewed, 2016)
      Det er kjent at ungdoms forhold til voksne, inkludert lærere, i større grad enn i tidligere generasjoner er preget av forhandlinger og fravær av opposisjon. Denne artikkelen undersøker hvordan elever og lærere omtaler ...
    • Klasa szkolna jako przestrzeń komunikacyjna. Przykład norweski 

      Pietran, Klaudia; Blaszczyk, Maja (Book, 2019)
      Artykuł podejmuje problematykę komunikacji w norweskiej szkole. We wstępie autorki zapoznają czytelnika z obowiązującym systemem szkolnym, by następnie przejść do krótkiej charakterystyki podstawowych umiejętności, które ...
    • Knowledge Development through Hybrid Leadership Practices 

      Bøe, Marit; Hognestad, Karin (Journal article; Peer reviewed, 2014)
      This article considers the formal teacher leaders’ practices of leading knowledge development at the department level in early childhood education and care. To better understand these practices, we have utilised the ...
    • Kollegaveiledning i "Teacher support teams": En egnet metode for profesjonskvalifisering for lærere i høyere utdanning? 

      Eik, Liv Torunn; Lyberg, Anne Marit; Wittek, Anne Line (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Studien omhandler erfaringer med kollegaveiledning i «Teacher support teams» (TSTs) ved et norsk universitet. Hensikten var å undersøke om veiledning i slike team kan være en egnet metode for profesjonskvalifisering hos ...
    • Kommunikasjon og elevers innsats i kroppsøving 

      Frigstad, Trond (Journal article; Peer reviewed, 2020)
      Formålet med studien er å vise hvordan student og forsker i lærerutdanningen kan få innsikt i hvordan kommunikasjon innvirker på elevers innsats i kroppsøving. Studien bygger på en forundersøkelse, observasjon av en ...
    • KRL-faget og fritaksrett for muslimske elevar 

      Duesund, Knut (Journal article; Peer reviewed, 2005)
      I denne artikkelen vil eg drøfta fritaksretten for muslimske elevar med utgangspunkt i funn gjort i eige FoU-arbeid og nasjonale og internasjonale studiar. Fritaksretten blir set i lys av spørsmålet om religionsfridom og ...