Blar i Institutt for kultur, religion og samfunnsfag på forfatter "Roos, Merethe"
-
Educating for ecclesia – educating for the nation. Theological perspectives in Nils Egede Hertzberg’s (1827–1911) understanding of schools
Roos, Merethe (Peer reviewed; Journal article, 2020)This article sheds light upon the Norwegian theologian, educator, and politician Nils Egede Hertzberg’s (1827–1911) understanding of school, and traces the theological background of this understanding. Hertzberg played an ... -
Hartvig Nissen og N.F.S. Grundtvig. Grundtvigianske aspekter i norsk skoletenkning rundt midten av 1800-tallet. Polemikken mellom Hartvig Nissen og Frederik Bugge i Morgenbladet 1845
Roos, Merethe (Peer reviewed; Journal article, 2019)Denne artikkelen ser nærmere på den unge Hartvig Nissens virke, og belyser særlig hvordan Nissens forståelse av skole og utdanning er relatert til impulser han mottok som student i København på slutten av 1830-tallet. Ikke ... -
Kunnskap for selvstendighet - Christen Smith som forbilde i naturvitenskapelig opplæring
Roos, Merethe (Peer reviewed; Journal article, 2021)Legen, botanikeren og økonomen Christen Smiths liv og virke kan ses mot en utdanningshistorisk bakgrunn. I denne artikkelen belyser jeg hvordan hans innsats for innsamling av norske medisinplanter blir regnet som eksemplarisk ... -
Luthersk og uluthersk oppdragelse: Skole- og utdanningstenkning blant norske utvandrere til Amerika. Paul Vigenstad (1839–1925) som eksempel
Roos, Merethe (Journal article, 2020)I denne artikkelen ser jeg nærmere på norskamerikaneren Paul Vigenstads forståelse av undervisning og oppdragelse, slik dette kommer frem i en bok han publiserte i 1901. Jeg viser at Vigenstad skiller mellom det han kaller ... -
Scottish education through Norwegian eyes: Hartvig Nissen's report from his study trip to Scotland in 1853
Roos, Merethe (Peer reviewed; Journal article, 2021)The article presents and analyses the first part of Norwegian educator Hartvig Nissen’s (1815–1874) comprehensive report from his study tour to Scotland in 1853. Nissen occupies an important place in Norwegian nineteenth-century ... -
Sekularisering eller modernisering? Offentlig og politisk debatt om kristendomsfaget i 1946
Roos, Merethe (Peer reviewed; Journal article, 2021)Denne artikkelen setter søkelys på kristendomsfagets rolle i vedtaket av framhaldsskoleloven i 1946, og diskuterer relasjonen mellom politiske føringer og offentlig debatt når det gjelder kristendommens status i norsk skole ... -
Tidlige skoleforbindelser: Svensk-norsk ideutveksling på skolens område rundt midten av det 19.århundre og dannelsen av tekstkulturer over kjølen
Roos, Merethe (Journal article; Peer reviewed, 2018)When it comes to the development of school and education between 1814 and 1905, the relation between Norway and Sweden has only been superficially subject to previous research, even though sources can verify contact and ... -
Using Speech Act Theory as a tool for Understanding the Authorship of Balthasar Münter
Roos, Merethe (Journal article; Peer reviewed, 2022)This paper sheds light on the German (Danish at that time) theologian Balthasar Münter’s authorship and focuses on how his writings adapted to his intellectual, social and cultural surroundings. Münter served as a preacher ...