Blar i Institutt for friluftsliv, idrett og kroppsøving på forfatter "Borgen, Jorunn Spord"
-
Conceptualisations of Extra-Curricular Cross-Sector Partnerships in the Context of The Cultural Schoolbag and Physical Activity Health Initiatives in Norwegian Schools
Borgen, Jorunn Spord; Hallås, Bjørg Oddrun (Chapter, 2023)Over the past decades, cross-sector partnership and collaborations in schools have been embraced and developed in many countries as a form of joint work that requires mutual engagement across boundaries within the education ... -
Forskning for fremtiden? En oversiktsstudie av empirisk forskning på det norske skolefaget kroppsøving i perioden 2010-2019
Løndal, Knut; Borgen, Jorunn Spord; Moen, Kjersti Mordal; Hallås, Bjørg Oddrun; Gjølme, Egil Galaaen (Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen rapporterer fra en oversiktsstudie av empirisk forskning på skolefaget kroppsøving i perioden 2010–2019. Hovedmålet er å kartlegge hvilke tema forskningen har belyst, samt om – og eventuelt hvordan – forskningstemaene ... -
Generasjon 2.0: Mannlige lærere i kunst og håndverk
Bråten, Ingvard; Borgen, Jorunn Spord (Peer reviewed; Journal article, 2022)Menn er i mindretall som lærere i grunnskolen, denne tendensen blir forsterket i kunst- og håndverksfaget. Vi har intervjuet mannlige lærere som underviser i faget i grunnskolen, samt mannlige studenter som utdanner seg ... -
Global Paradoxes and Provocations in Education: Exploring Sustainable Futures for Children and Youth
Borgen, Jorunn Spord; Ødegaard, Elin Eriksen (Chapter, 2021)Global trends in education are accompanied by both paradoxes and provocations. The paradoxes constitute inherent educational dilemmas, such as the paradox of institutional education, wherein social rules and mandatory tasks ... -
Kunnskapens stabilitet og flyktighet : om forholdet mellom amatører og profesjonelle i kunstfeltet
Borgen, Jorunn Spord (Doctoral thesis, 1998) -
Lærerutdanning i kroppsøving og idrettsfag på masternivå - muligheter og utfordringer
Borgen, Jorunn Spord; Løndal, Knut; Moen, Kjersti Mordal; Aasland, Erik; Lyngstad, Idar (Peer reviewed; Journal article, 2020)I denne artikkelen undersøker vi fremtidige muligheter og utfordringer i femårige lærerutdanninger i kroppsøving og idrettsfag på masternivået, i lys av kvalitet og relevans for fagfeltet. I undersøkelsen ble det benyttet ... -
«Relevant for livet og skolekvardagen». En analyse av relevansbegrepets inntog i Den kulturelle skolesekken
Ruud, Lise Camilla; Borgen, Jorunn Spord; Engelsrud, Gunn (Peer reviewed; Journal article, 2022)I 2021 ble Barne- og ungdomskulturmeldingen Meld. St. 18 (2020–2021) Oppleve, skape, dele. Kunst og kultur for, med og av barn og unge behandlet i Stortinget. Ett av kapitlene omhandler Den kulturelle skolesekken (DKS), ... -
Standardisering av WHO-anbefalingen for fysisk aktivitet for barn og unge og konsekvenser for praksis i norske skoler
Karlsen, Maria Louise; Skarpenes, Ove; Borgen, Jorunn Spord (Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen tar forfatterne opp til diskusjon Verdens helseorganisasjon (WHO) sin anbefaling for barn og unge om 60 minutter fysisk aktivt daglig, og et eksempel på hvordan denne helsebaserte anbefalingen blir innført ... -
‘When it’s something that you want to do.’ Exploring curriculum negotiation in Norwegian PE
Aarskog, Eirik; Barker, Dean; Borgen, Jorunn Spord (Peer reviewed; Journal article, 2021)Background: Student participation in curriculum negotiation has been widely regarded as beneficial for student engagement, motivation, and learning. Within the physical education (PE) context however, several scholars claim ...